Asigurarea calităţii proceselor manageriale şi educaţionale în ASEM este documentată şi ţinută sub control prin 18 proceduri de sistem și de proces pe care le prezentăm succint mai jos (pentru a vedea prezentarea completă - clic aici):
- 1. Procedura de sistem (PS) 4.2.3 CONTROLUL DOCUMENTELOR
- Scopul prezentei proceduri este de a defini structura, forma şi modul de elaborare, precum şi competenţele de elaborare, verificare, aprobare a documentelor SMC.
- Procedura:
- Stabileşte categoriile de documente ale ASEM;
- Descrie modalitatea de elaborare verificare şi aprobare;
- Stabileşte modul de evidenţă a documentelor (Nomenclatorul documentelor interne);
- Descrie modul de revizuire şi modificare / actualizare, distribuire, păstrare, retragere, arhivare şi distrugere a documentelor.
- 2. Procedura de proces (PP) 4.2.3 ELABORAREA DOCUMENTELOR
- Stabileşte formatul şi structura principalelor categorii de documente interne:
- Manualul Calităţii;
- Proceduri şi regulamente ale ASEM;
- Instrucţiuni de lucru;
- Alte documente interne;
- Corespondenţa;
- Formulare tipizate.
- 3. Procedura PS 4.2.4 CONTROLUL ÎNREGISTRĂRILOR
- Scopul prezentei proceduri este de a stabili modul de identificare, colectare, arhivare, protejare, regăsire, conservare şi eliminare (distrugere) a înregistrărilor calităţii, pentru a demonstra aplicarea eficace a Sistemului de Management al Calităţii de către subdiviziunile ASEM în conformitate cu condiţiile specificate.
- Această procedură:
- Stabileşte categoriile de înregistrări utilizate în ASEM;
- Stabileşte reguli faţă de formatul înregistrărilor;
- Descrie modul de identificare / codificare / circulaţie / colectare şi evidenţă / păstrare / arhivare / menţinere şi control a înregistrărilor;
- 4. Procedura PP 5.0 RESPONSABILITATEA MANAGEMENTULUI
-
- Stabileşte modul în care managementul ASEM demonstrează angajamentul său privind dezvoltarea, implementarea şi îmbunătăţirea continuă a SMC;
- Stabileşte cerinţe faţă de Politica în domeniul calităţii;
- Propune modul de elaborare a obiectivelor specifice în domeniul calităţii;
- Descrie modul de stabilire a responsabilităţilor şi autorităţilor în cadrul ASEM (Structura organizatorică, Fişele postului, Reprezentantul managementului);
- Stabileşte modul de efectuare a analizei din partea managementului.
- 5. Procedura PP 6.2 RESURSE UMANE
-
- Definirea activităţilor ce influenţează calitatea prestării serviciilor;
- Evaluarea competenţelor cadrelor didactice;
- Evaluarea competenţelor altor categorii de angajaţi;
- Instruirea cadrelor didactice;
- Instruirea altor categorii de personal;
- Evaluarea eficienţei instruirii;
- Conştientizarea personalului privind rolul fiecăruia în asigurarea calităţii serviciilor.
- 6. Procedura PP 6.3 INFRASTRUCTURA
- Procedura stabileşte responsabilităţile şi descrie metodele de menţinere a infrastructurii ASEM, necesare pentru asigurarea conformităţii serviciilor cu condiţiile contractuale şi cerinţele interne.
- Scopul activităţii de control al infrastructurii este:
- Menţinerea parametrilor normali de funcţionare a elementelor infrastructurii pe parcursul întregii perioade de exploatare;
- Asigurarea fiabilităţii;
- Respectarea termenelor şi costurilor de reparaţie.
- 7. Procedura PP 7.2 PROCESE REFERITOARE LA CLIENŢI (BENEFICIARI)
- Prezenta procedură stabileşte metodologia de:
- determinare şi analiză a cerinţelor specificate şi nespecificate de către beneficiar sau orice alte cerinţe suplimentare identificate de către ASEM, referitoare la serviciile prestate, stabilirea ofertei educaţionale în Planurile de înmatriculare,
- analiza, încheierea, modificarea şi executarea contractelor, semnate de ASEM,
- comunicare cu beneficiarii, în vederea satisfacerii cerinţelor referitoare la calitate.
- 8. Procedura PP 7.3 PROIECTARE ŞI DEZVOLTARE
- Procedura are ca scop descrierea modalităţilor de ţinere sub control a procesului de proiectare şi dezvoltare.
- Procesul de proiectare şi dezvoltare cuprinde următoarele faze:
- Identificarea cerinţelor pentru produsul/serviciul nou (plan de învăţământ, curs, material didactic, ştiinţific);
- Stabilirea indicilor tehnici (număr de ore, durata, numărul de pagini);
- Planificarea, în caz de necesitate, a necesarului de materiale tipografice şi numărului de exemplare;
- Proiectarea design-ului materialului didactic-ştiinţific;
- Efectuarea analizelor interne în scopul determinării posibilităţii organizatorice şi financiare de obţinere a produsului-serviciului (cursului, materialului didactico-ştiinţific);
- Întocmirea documentaţiei specifice pentru serviciul nou;
- Întocmirea programului de proiectare-dezvoltare care să cuprindă pentru fiecare fază în parte: responsabili, bugetul alocat şi resursele umane necesare.
- 9. Procedura PP 7.4 APROVIZIONAREA
- Procedura se aplică pentru procesele de aprovizionare a bunurilor şi serviciilor ce au un impact strategic asupra calităţii prestării serviciilor educaţionale:
- Mobilier;
- Utilaj şi tehnica informaţională;
- Manuale şi literatura de specialitate;
- Consumabile;
- Servicii prestate de terţi (ex., construcţie şi reparaţie, mentenanţă tehnică informaţională, consultanţă şi instruire).
- 10. Procedura PP 7.5.1 CONTROLUL FURNIZĂRII SERVICIULUI
- ASEM prestează următoarele tipuri de servicii:
- Studii de licenţă (învăţământ cu frecventa la zi şi frecvenţă redusa);
- Studii de masterat;
- Doctorat;
- Cursuri de formare continuă.
- Prestarea serviciilor educaţionale se desfăşoară în condiţii controlate, numai după ce sunt asigurate următoarele:
- documentaţia necesara pentru asigurarea procesului de prestare servicii;
- stabilirea şi planificarea proceselor;
- asigurarea resurselor necesare;
- personal calificat şi instruit;
- infrastructura necesară;
- mediu de lucru adecvat;
- instrumente de măsurare a performantelor verificate şi aprobate;
- asigurarea integrităţii proprietăţii beneficiarului;
- validarea procesului de studii;
- monitorizarea şi controlul calităţii serviciilor.
- 11. Procedura PP 7.5.5 PĂSTRAREA CONFORMITĂŢII MATERIALELOR ACHIZIŢIONATE
- Prezenta procedură stabileşte responsabilităţile pentru următoarele procese:
- Recepţionarea la depozit a materialelor necesare pentru prestarea serviciilor de instruire;
- Încărcarea-descărcarea, păstrarea şi livrarea materialelor, necesare pentru prestarea serviciilor de instruire şi necesităţile administrative.
- 12. Procedura PP 8.2.1/1 EVALUAREA SATISFACŢIEI BENEFICIARILOR
- Stabileşte responsabilităţile şi descrie metodele folosite de ASEM pentru:
- diagnosticarea activităţii instructiv-educative a cadrelor didactice din IÎS cu scopul de a spori calitatea predării (evaluare formativă);
- furnizarea de informaţii pentru luarea deciziilor administrative privind ocuparea posturilor, alocările de resurse, organizarea cursurilor de perfecţionare etc. (evaluare administrativă);
- definirea datelor şi informaţiei necesare pentru a evalua nivelul de satisfacţie a beneficiarilor;
- stabilirea metodelor de măsurare a satisfacţiei beneficiarilor, utilizând date şi informaţii definite.
- Se propune următoarea grila de apreciere a satisfacţiei beneficiarilor:
- 80 – 100% - beneficiar satisfăcut;
- 60 – 80% - beneficiar parţial satisfăcut;
- 0 – 60% - beneficiar nesatisfăcut.
- 13. Procedura PP 8.2.1/2 EVALUAREA SATISFACŢIEI PERSONALULUI
- Prezenta procedură de proces stabileşte responsabilităţile şi descrie metodele folosite de ASEM pentru:
- Definirea datelor şi informaţiei necesare pentru a evalua nivelul de satisfacţie al angajaţilor;
- Stabilirea metodelor de măsurare a satisfacţiei angajaţilor, monitorizarea validităţii informaţiei, a datelor şi a metodelor utilizate în vederea implementării acţiunilor corespunzătoare pentru a asigura îmbunătăţirea continuă a serviciilor.
- 14. Procedura PS 8.2.2 AUDITUL INTERN
-
- Stabileşte scopul auditului intern;
- Descrie criteriile de audit (politica, obiective, proceduri);
- Delimitează responsabilităţile auditorilor interni;
- Propune formatul programului şi planului de audit;
- Stabileşte modalităţile de pregătire / desfăşurare / încheiere a auditului;
- Propune formatul fişelor de evaluare şi a raportului de audit;
- Descrie modalităţile de verificare a rezultatelor auditului şi analiză a datelor.
- 15. Procedura PS 8.3 CONTROLUL PRODUSULUI / SERVICIULUI NECONFORM
-
- Descrie modul de analiză a informaţiei referitoare la neconformităţi în cadrul diferitor nivele de conducere ASEM;
- Stabileşte tipurile de neconformităţi (neconformităţi în procesul educaţional şi de cercetare ştiinţifică şi neconformităţi indicate de beneficiar / angajator);
- Enumeră cauzele de apariţie a produsului/serviciului neconform;
- Stabileşte modul de identificare a produsului / serviciului neconform şi documentele aferente;
- Aduce exemple de documente de identificare a produsului / serviciului neconform;
- Stabileşte responsabilităţile pentru evidenţa şi analiza neconformităţilor.
- 16. Procedura PS 8.3 ÎMBUNĂTĂŢIREA CONTINUĂ
- Procedura stabileşte modul de modificare şi îmbunătăţire continuă a SMC.
ASEM a adoptat şi utilizează următoarele modalităţi de modificare şi îmbunătăţire continuă a Sistemului de Management al Calităţii:- Implementarea propunerilor de îmbunătăţire înaintate de angajaţi;
- Analiza datelor;
- Instruirea personalului;
- Menţinerea şi perfecţionarea documentaţiei SMC;
- Auditurile interne ale SMC;
- Acţiuni corective şi preventive;
- Analiza din partea managementului;
- Stabilirea politicii şi ajustarea obiectivelor în domeniul calităţii pentru perioadele următoare.
- 17. Procedura PS 8.5.2 ACŢIUNI CORECTIVE
-
- Determina modul de emitere a Solicitării de acţiune corectivă;
- Descrie modul de definire a acţiunilor corective pentru evitarea apariţiei repetate a neconformităţilor;
- Stabileşte responsabilităţile, modul de înregistrare şi evidenţa a acţiunilor corective;
- Indică posibilele rezultate ale acţiunii corective;
- Descrie modul de monitorizare a stadiului acţiunilor corective.
- 18. Procedura PS 8.5.3 ACŢIUNI PREVENTIVE
-
- Stabileşte terminologia aferentă;
- Determina modul de emitere a Solicitării de acţiune preventiva;
- Descrie modul de definire a acţiunilor preventive pentru evitarea apariţiei neconformităţilor potenţiale;
- Stabileşte responsabilităţile, modul de înregistrare şi evidenţa a acţiunilor preventive;
- Indică posibilele rezultate ale acţiunii preventive;
- Descrie modul de monitorizare a stadiului acţiunilor preventive.