Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Lansarea proiectului

UTM lansează un nou proiect Erasmus Plus: MHELM. Disponibil: https://utm.md/blog/2019/11/25/utm-lanseaza-un-nou-proiect-erasmus-plus-mhelm/

Vizita de studii la Universitatea Gloucester

Reprezentanţi ai 6 instituţii de învăţământ superior din Republica Moldova (ASEM – Academia de Studii Economice a Moldovei; UTM – Universitatea Tehnică a Moldovei; USM – Universitatea de Stat din Moldova; USMF – Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”; USARB – Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți; US Cahul – Universitatea de Stat „B. P. Hasdeu” din Cahul; UASM – Universitatea Agrară de Stat din Moldova) și șefa Direcției politici în domeniul învățământului superior, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, conf. univ., dr. Nadejda VELIȘCO au efectuat o vizită  de studiu la University of Gloucestershire, UK, în cadrul proiectului Erasmus+ de Consolidare a Capacităților în Învățământul Superior (CBHE) – „Moldova Higher Education Leadership and Management” (MHELM) în perioada 10-14 februarie 2020.

În cadrul vizitei au fost organizate mai multe întruniri cu reprezentanți ai Universității din Marea Britanie prin care aceștia au subliniat că la Universitatea din Gloucester programul Lidershipul și managementul învățământului superior se realizează deja de 9 ani. A fost prezentată structura acestui curs, modalitatea de organizare, au fost organizate sesiuni de întâlnire cu beneficiarii acestui program.  Diseminarea informației despre acest program, nou pentru Republica Moldova, precum și a celor mai bune practici din universitățile partenere ale UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare profesională, trebuie să constituie un obiectiv permanent pentru a crește capacitatea de conducere și de gestionare a universităților din Republica Moldova.

Pe parcursul vizitei, reprezentanții Universităților din Moldova au discutat despre obiectivele, posibilele modalități de organizare și conținuturile viitorului program de instruire. Discuțiile au fost moderate de către Larisa Bugaian, coordonatorul național de proiect, David Dawson, coordonator din partea UoG și Philippa Ward, lector în Marketingul serviciilor la UoG.

ASEM a fost  reprezentată de o echipă constituită din rectorul, academician, prof. univ., dr. hab. Grigore BELOSTECINIC, prorector pentru activitatea didactică prof.univ. Ala COTELNIC și lector universitar, departamentul „Marketing și Logistică” Tatiana GAUGAȘ.
Proiectul MHELM este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

Vizita de studii la Universitatea Transilvania din Brașov, România

În perioada 17-21 februarie 2020, a avut loc vizita de studiu la Universitatea Transilvania din Brașov, România, în cadrul proiectului MHELM. La vizita de studiu au participat reprezentanții a șase instituții de învățământ superior din Moldova, precum și reprezentanți a Ministerului Educației, Culturii și Cercetarii. Din partea ASEM la vizita de studiu au participat Ala COTELNIC, prorector cu activitatea didactică, prof.univ., Irina DOROGAIA, prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor, conf.univ. departamentul „Management” și Tatiana GAUGAȘ, lector universitar departamentul „Marketing și Logistică”.

În cadrul vizitei de studiu a fost prezentată experiența Universității Transilvania în domeniul leadershipului universitar. Întâlnirile cu actualul Rector, Ioan Vasile Abrudan,precum și cu ex rectorul universității, Ioan Vișa au fost utile și interesante, persoanele relatând despre implementarea leadershipului de la viziune spre realitate în baza experienței UTBv, rolul liderului în susținerea cercetării în universitate în baza bunele practice dezvoltate în cadrul proiectelor europene.

Alți vorbitori s-au referit la modelele de management și leadership educațional, dezvoltarea abilităților de marketing pentru persoanele cu poziții manageriale în sistemul educațional, modalitățile de dezvoltare a abilităților de leadership prin implicarea studenților în structurile de management, precum și prin dezvoltarea proiectelor comune cu mediul socio-economic, aspecte ale gestiunii reputației online și a Public Speaking.

Pe parcursul vizitei de studiu, reprezentanții universităților au lucrat asupra structurii finale a programului, asupra denumirii și conținutului modulelor, competențelor ce urmează a fi formate în cadrul fiecărui modul, distribuirea responsabilităților și stabilirea termenilor-limită de executare a activităților. Ca moderatori au fost Larisa Bugaian, coordonator național de proiect, David Dawson, coordonator UoG, Alex Krauss și Alice Buzdugan.

Proiectul MHELM este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

Profesorii ASEM implicați în training-uri online.

În ultimul deceniu, leadership-ul s-a conturat ca o componentă majoră a managementului, prezentând însă o specificitate și autonomie aparte. Leadership-ul are un impact major, deseori chiar decisiv asupra performanțelor organizațiilor. Prin urmare, este indispensabilă familiarizarea cu elementele fundamentale ale leadership-ului managerial și cunoașterea particularităților distinctive ale acestuia de către toți cei care exercită sau sunt antrenați în procesele manageriale în societăți comerciale, administrația publică, ministere, universități etc.

Indiscutabil, există oameni care s-au născut cu abilități de lider. Însă, vestea bună e că și persoanele ce nu dețin capacități de lider înnăscute le pot învăța, dacă dispun de instrumente corespunzătoare. De menționat că instrumentele de rigoare țin nemijlocit de contextul în care se învață.

Astfel, în perioada 18-22 mai 2020 o delegație, formată din cadre de conducere de la 6 universități din Republica Moldova, membri ai proiectului MHELM ( Lidershipul și managementul învățământului superior din Moldova) urma să efectueze o vizită de studiu la Institutul de Studii Sociale (ISOB) din Regensburg, Germania pentru a se familiariza cu metodele de formare a liderilor, utilizate în Universitatea sus-menționată. Dar, pandemia cauzată de COVID 19 și-a lăsat amprenta asupra planului de acțiuni prestabilite. Respectiv, sistarea deplasărilor a condiționat organizarea instruirii în format online.

ASEM a fost reprezentată  la aceste treninguri de către următorii membri ai staff-ului managerial-academic:

  • Cotelnic A., prof. univ., prim-prorector cu activitate didactică,  coordonator instituțional;
  • Solcan A., conf. univ., șef departament Management,
  • Dorogaia I., conf. univ. prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor;
  • Gaugaș T, lector universitar, vicedirector Școala Masterală de Excelență în Economie și Business

Sesiunea de instruire a fost organizată de către ISOB, unul din partenerii europeni ai proiectului MHELM, la care au participat peste 40 persoane, reprezentanți ai universităților partenere moldovenești și europene ale proiectului MHELM. Tema abordată în cadrul treningurilor a fost „Elaborarea strategiei universitare în context regional: Bune practici ale cooperării dintre Universități – Business – Societate”.

În deschiderea seminarului profesorul universitar, dr. hab., Larisa BUGAIAN, a adus la cunoștință sumarul activităților realizate până în prezent în cadrul proiectului, la pachetul de lucru „Elaborarea programului de instruire HELM”. De asemenea, reprezentanții universităților partenere din Moldova: dr. Angela NICULIȚĂ (USM), dr. hab. Larisa Bugaian, dr. Irina DOROGAIA (ASEM) și Daniela POJAR (UTM) au prezentat structura modulelor elaborate pentru noul program.

În cadrul sesiunii Irina Dorogaia, conf. univ., dr., prodecan al facultății Business și Administrarea Afacerilor, a familiarizat prezența cu  structura modulului  și metodele de predare, preconizate spre implementare în cadrul noului program de studiu. Utilizarea diferitor abordări  și metodelor de predare este o necesitate imperioasă   pentru realizarea scopului principal al proiectului.  Membrii proiectului își propun să utilizeze un șir larg de tehnici, printre care: coaching, mentoring, brainstorming, organizarea meselor rotunde, metoda „World Cafe”.

Partenerii din Germania au invitat mai mulți actori ai mediului academic, care au prezentat experiența regiunii Bavaria în domeniul instruirii. Printre invitați se numără Nikolas DJUIK, directorul Centrului Academic Bavarez pentru Europa Centrală, de Est și Sud-Est (BAYHOST) din cadrul Universității din Regensburg; dr. Nicole LITZEL, specialistă în cadrul Departamentului de Dezvoltare Economică din cadrul Primăriei din Regensburg și prof. dr. Sean Patrick SASSMANNSHAUSEN, Facultatea de Administrare a Afacerii și Antreprenoriat, Universitatea din Regensburg.

Nikolas Djuik a făcut o prezentare a regiunii Bavaria și a sistemului educațional din zonă, referindu-se la misiunea, activitățile și serviciile oferite de BAYHOST. Dr. Nicole LITZEL a vorbit despre cum le-a reușit să creeze în regiune un ecosistem inovațional prin cooperarea dintre Municipalitate, Știință și Business. La rândul său, prof. dr. Sean Patrick SASSMANNSHAUSEN ne-a adus la cunoștință  experiența Universității de Științe Aplicate în crearea și gestionarea centrului de antreprenoriat. Toți interlocutorii au etalat necesitatea cooperării dintre mediului academic, mediul de afaceri și instituțiile administrării publice locale pentru a asigura dezvoltarea regională. Activitățile date au fost moderate de către dr. Alice BUZDUGAN (ISOB).

Pe parcursul săptămânii au fost abordate subiecte ce țin de pachetele de lucru ale proiectului, mai exact, elaborarea programului de instruire HELM și asigurarea calității în cadrul programului.

Dr. David DAWSON, Universitatea din Gloucherstshire, Alexander KRAUSS, ISOB și dr. Liliana ROGOZEA, Universitatea Transilvania din Brașov, și-au expus opinia și au propus un șir de  sugestii referitor la perfecționarea conținutului noului program, precum și în ceea ce privește metodele didactice ce ar putea fi utilizate. Dr. David DAWSON, în contextul discuțiilor, s-a referit la necesitatea mentoratului și coachingului în formarea managerilor, precum și la modalitățile de aplicare a acestora ca metode de instruire, iar Alexander KRAUSS  s-a axat pe principiile și practicele învățării active, metodele de predare ce ar permite combinarea teoriei și a practicii în învățământul superior.

Referitor la pachetul de lucru „Controlul Calității”, Dr. Paul Schober, Societatea pentru cercetări sociale și în educație, expert extern al proiectului MHELM, a accentuat importanța metodologiei de evaluare a calității proiectului, evidențiind aspectele-cheie de care ar trebui să țină cont echipa proiectului.

În scopul diseminării informației, se cere efectuarea unei sinteze a activităților realizate în proiect, analizarea impactului acestuia asupra învățământului superior și publicarea rezultatelor cercetării pe parcursul implementării proiectului.

La finele sesiunii de instruire a fost făcută sinteza săptămânii și s-au planificat activitățile ulterioare în proiect.