Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
RAPCEA Vitalie
Conducător ştiinţific:
BELOSTECINIC Grigore, dr. hab. în economie, prof. univ., academician AȘM
Consiliul Ştiinţific Specializat:
D 32.521.04-01
Tema tezei
Abordări integrate de marketing în formarea și dezvoltarea pieței produselor pomicole din Republica Moldova
Specialitatea:
521.04 – Marketing și logistică
Data:
5 iunie 2015
Ora:
1400
Local:
Academia de Studii Economice a Moldovei, adresa: MD-2005, mun. Chişinău, str. str.Banulescu-Bodoni 61, bloc „A”, et. 3, Sala senatului
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei:
  • Chisili S., Dadu V., Rapcea V. Научная монография. Технологические расчеты создания виноградников, садов и ягодников в Республике Молдова. Кишинев 2014, 224 pag., contribuția personală: elaborarea devizelor de cheltuieli pentru plantarea livezilor de speciile măr, păr, gutui, prun, piersic, cais, cireș, vișin pag. 90-195 (6,5 c.a.); ISBN 978-9975-62268-4.
  • Rapcea V. Abordarea integrată de marketing – sursă de creștere a competitivității producției pomicole moldovenești pe piața internă și cea externă. În: Economie și Sociologie, nr. 2., Chișinău, 2014, pag. 157-164 (0,90 c.a.); ISSN 1857-4130. Categoria B
  • Rapcea V. Noi evoluții și tendințe în dezvoltarea științei și practicii de marketing. În: Economica, Chișinău 2014, nr. 2 (88), pag. 39-46 (0,60 c.a.); ISSN 1810-9136. Categoria B
  • Melnic I., Rapcea V. The new, human face of the marketing science and practice. În: Management Science in Transition Period in Moldova and Poland, Cracow – Chișinău: 2014, pag. 111-118 (0,6 c.a.); ISBN 978-9975-75-701-0.
  • Melnic I., Rapcea V., Golovco V., Faina I. Modul de percepție de către cetățenii Republicii Moldova a stării economiei naționale. În: Conferința Științifică Internațională „60 de ani de învățământ economic superior în Republica Moldova: prin inovare și competitivitate spre progres economic” (27-28 septembrie 2013), Volumul I. Chișinău, ASEM, 2013, pag. 117-125 (0,5 c.a.); ISBN 978-9975-75-668-6.
  • Rapcea V. Scopul ajustării producției autohtone la noile realități internaționale. În: Lucrările științifice, volumul 37, Economie, Chișinău, UAȘM 2013, pag. 146-149 (0,18 c.a.); ISBN 978-9975-64-125-8.
  • Rapcea V. Direcții și posibilități de optimizare a procesului de distribuție a produselor pomicole autohtone pe piața internă și cea externă. În: Materialele Conferinței Științifice Internaționale Sisteme de Transport și Logistică. Chișinău, ATIC 2013, pag. 103-119 (0,95 c.a.); ISBN 978-9975-4448-4-2.
  • Chisili S., Rapcea V., Politica de formare a prețurilor la producția pomicolă în condițiile pieței Republicii Moldova. În: Cercetări în Pomicultură, Chișinău, 2008, vol.7, pag 240-259 (1.18 c.a.); ISBN 978-9975-62-229-5.
  • Rapcea M., Mladinoi V., Rapcea V. Плодоводство Молдовы на старте третъего тысячелетия. În: Материалы международной научной конференции „Роль отрасли плодоводства в обеспечении продовольственной безопасности и устойчивого экономического роста”., pag. 278-283 (0,3 c.a.).
Rezumatul tezei:

Scopul tezei constă în fundamentarea ştiinţifică a bazei conceptuale a marketingului produselor pomicole și dezvoltarea abordărilor integrate de marketing cu referire la piața produselor pomicole din Republica Moldova. Scopul propus impune soluţionarea următoarelor obiective: definirea conceptuală a abordării integrate de marketing, capabile să genereze un efect de sinergie; argumentarea necesității aplicării abordării integrate de marketing ca sursă de creștere a competitivității producției pomicole autohtone pe piața internă și cea externă; elaborarea demersurilor metodologice noi privind implementarea abordărilor integrate de marketing în formarea și dezvoltarea pieței produselor pomicole din Republica Moldova etc.

2. Conţinutul de bază al tezei:

Capitolul I – „Evoluţii şi tendinţe în dezvoltarea conceptului de marketing al produselor agroalimentare”, conține analiza noilor evoluții și tendințe în dezvoltarea științei și practicii de marketing, urmărind, în același timp, identificarea locului și rolului agromarketingului în contextul noilor realități economice. Abordările integrate de marketing permit efectuarea legăturii dintre produs și elementele mixului de marketing, fapt ce asigură o viziune integratoare asupra produsului, componentelor acestuia și piața-țintă, iar realizarea acestei conexiuni permite efectuarea saltului lateral prin crearea piețelor noi.

În Capitolul II – „Abordări integrate de marketing în formarea și dezvoltarea pieței produselor pomicole din Republica Moldova” -au fost definite conceptul și conținutul noțiunii de piață a produselor pomicole, precum și modul în care structurile acesteia impun o abordare integrată în studiul pieței produselor pomicole. În acest context, au fost analizate conținutul și sfera pieței produselor pomicole din Republica Moldova. În consecință, s-a constatat:

În capitolul III – „Abordări integrate de marketing în formarea și dezvoltarea pieței produselor pomicole din Republica Moldova” – au fost examinate preferințele consumatorilor autohtoni pentru produse pomicole, inclusiv direcțiile și posibilitățile de optimizare a distribuției produselor pomicole pe piața locală și cea externă. În ultimă instanță, s-a descris mecanismul prin care abordările integrate de marketing devin sursă de creștere a competitivității produselor pomicole pe piața internă și cea internațională. Acest mecanism reprezintă efectul de sinergie creat.

Considerăm că efectul de sinergie poate fi condiționat nu doar la nivel de departament de marketing sau producător pomicol, ci acesta se poate perpetua pe spirală în sus, condiționând un impact consolidat chiar la nivelul economiei naționale. Astfel, aplicarea acestui model, conceptual nou, va ajuta producătorii pomicoli autohtoni să-și eficientizeze activitățile rezolvând, în paralel, și problema de imagine, cu care se confruntă, pe plan național regional și internațional.

3. Principalele rezultate obţinute constau în:
  • Printre speciile pomicole autohtone, care generează cele mai mari venituri din exporturi, pot fi enumerate nucile cireșele și piersicile. În ceea ce privește veniturile generate de speciile nucifere, este de remarcat faptul că valoarea exportului total de nuci este de 1.4 ori mai mare decât valoarea cumulată a exportului tuturor celorlalte specii pomicole.
  • În baza cercetărilor efectuate, au fost constatate diferențe semnificative între consumatorii de produse pomicole din mediul urban și cel rural, precum și diferențe ce țin de originea produselor pomicole comercializate în piețe și supermarketuri. Existența acestor fenomene impune o abordare integrată de marketing, care ar lua în calcul criteriile, gen locul de trai și locul de achiziție în fundamentarea politicilor de marketing.
  • Principale atribute ale produselor pomicole autohtone, care limitează performanța comercială a acestora, pot fi considerate aspectul la raft, integritatea și ambalajul.
  • Adaosul comercial practicat de comercianții din piețe pentru produsele pomicole autohtone este mai mare decât adaosul comercial practicat pentru produsele pomicole de import.
  • Verigile lanțului de aprovizionare-livrare a produselor pomicole autohtone acționează de o manieră independentă, urmărind doar dezideratul de maximizare a profitului pe termen scurt, ceea ce poate fi în detrimentul unei viziuni integratoare pe termen lung, caracterul dispersat al distribuției produselor pomicole autohtone vine să plafoneze capacitatea de creștere și perpetuare a valorii către consumatori, fără a putea constitui un model fezabil într-o perspectivă pe termen lung.
  • Cercetările efectuate ne permit să concluzionăm că efectul de sinergie se poate perpetua de la nivel de companie, la nivel de ramură și economie în întregime, devenind un adevărat catalizator în formarea și dezvoltarea pieței produselor pomicole autohtone.

Rezultatele cercetării au fost acceptate spre implementare de către Institutul Științifico-Practic de Horticultură și Tehnologii Alimentare și SRL Codru ST