- Pretendent:
- Olga CONENCOV
- Conducător ştiinţific:
- Rodica HÎNCU, doctor habilitat în economie, profesor universitar
- Consiliul Ştiinţific Specializat:
- D 32.522.01-15
- Tema tezei
- FINANȚAREA INVESTIȚIILOR ÎN CAPITALUL UMAN EDUCAȚIONAL ÎN PERSPECTIVA ÎMBUNĂTĂȚIRII CALITĂȚII VIEȚII ÎN REPUBLICA MOLDOVA
- Specialitatea:
- 522.01. FINANȚE
- Data:
- 28 septembrie 2018
- Ora:
- 1100
- Local:
- Academia de Studii Economice a Moldovei, adresa: str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni 59, bloc B, et. 1, aud. 104.
Principalele publicații științifice la tema tezei:
- CONENCOV O. Metode alternative de finanţare a studiilor în învăţământul superior. În: Studia Universitatis Moldaviae, 2017, nr. 7 (107), p. 110-114. ISSN online 2345-2073.
- CONENCOV O. Către o societate a cunoştinţelor prin investiţii în învăţământul superior. În: Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii: Conf. ştiinţifică internaţională din 26-27 septembrie, 2014, Chişinău, ASEM, 2014, Vol. II, p. 159-163, 0,32 c.a., ISBN 978-9975-75-716-4.
- CONENCOV O. Investiţiile în educaţie ca necesitate de îmbunătăţire a calităţii vieţii. În: Creşterea economică calitativă: aspecte teoretice şi practice: Conferinţa Internaţională din 27 februarie, 2014, Chişinău, ASEM, 2014, p. 240-246, 0,3 c.a., ISBN978-9975-75-687-7.
- CONENCOV O. Eficientizarea finanţării educaţiei – obiectiv strategic în dezvoltarea capitalului educaţional din Republica Moldova. În: Rolul investiţiilor în asigurarea dezvoltării economice durabile în contextul integrării europene: Conf. ştiinţifică internaţională, ed. a II-a aniversară, 29-30 octombrie, 2015, Chişinău, ASEM, 2016, p. 332-336, 0,38 c.a., ISBN 978-9975-75-798-0.
- CONENCOV O. CONENCOV C. Sistemul american de învăţământ ca model de excelenţă în formarea capitalului educaţional. În: Rolul investiţiilor în asigurarea dezvoltării economice durabile în contextul integrării europene: Conferinţa ştiinţifică internaţională, ed. a II-a aniversară, 29-30 octombrie, 2015, Chişinău, ASEM, 2016, p. 343-347, 0,46 c.a., ISBN 978-9975-75-798-0.
- CONENCOV O. Costurile şi beneficiile învăţământului superior în Republica Moldova şi România. În: Aspecte ale dezvoltării potenţialului economico - managerial în contextul asigurării securităţii naţionale: Conferinţa ştiinţifică internaţională, 6 iulie, 2015, Bălţi, Universitatea de Stat ”Alecu Russo”, 2015, p. 301-307, 0,43 c.a., ISBN 978-9975-13 2-35-0.
- CONENCOV O. Investiţiile sociale – reper în dezvoltarea calităţii vieţii din Republica Moldova. În: Rolul investiţiilor în dezvoltarea durabilă a economiei naţionale în contextul integrării europene: Conferinţă ştiinţifică internaţională din 29-30 octombrie 2010, Chişinău, ASEM, 2010, p. 260-265, 0,34 c. a., ISBN978-9975-75-542-9.
- CONENCOV O. Higher education and its financing in the context of sustainable development. In: The Risk in Contemporary Economy, International Conference, 19-20 mai, 2016, Galaţi, Dunărea de Jos, 2016, p. 545-551, 0,45 c.a., ISSN-L 2067-0532, ISSN online 2344-5386
- CONENCOV O. Experienţe europene şi naţionale privind investiţiile în educaţie. În: Simpozionul Ştiinţific al Tinerilor cercetători din 25-26 aprilie, 2013, ed. a XI-a, Chişinău, ASEM, 2013, vol. I, p. 30-33, 0,32 c.a., ISBN 978-9975-75-659-4.
- HÎNCU, R., CONENCOV O. Îmbunătăţirea calităţii vieţii prin investiţii în educaţie. În: Economica, Chişinău, ASEM, nr. 2 (100), 2017, p. 99-107, 0,6 c.a. ISSN 1810-9136. categoria B.
- HÎNCU R., CONENCOV O., HÎNCU V. Réflexions sur la relation entre le financement de l'enseignement supérieur, la qualité de celui-ci et la capacite de l’insertion dans la vie professionnelle. In: Internaţionalizarea învăţământului superior: realizări şi perspective. Chişinău, IMI-NOVA, 2015, p. 28-40. 1,0 c.a., ISBN 978-9975-4035-5-9
Rezumatul tezei
- Problema științifică importantă soluționată constă în fundamentarea metodelor de perfecționare, din punct de vedere ştiinţific şi metodologic, a finanțării studiilor în învățământul superior din Republica Moldova,fapt ce determină promovarea aspectelor inovative în finanţarea capitalului uman educațional în vederea dezvoltării acestuia și în perspectiva îmbunătățirii calității vieții.
- Conținutul de bază al tezei. Capitolul 1 - „Abordări teoretico-metodologice privind investițiile în capitalul uman educațional din perspectiva îmbunătățirii calității vieții” – cuprinde: sinteza teoriilor economice și conceptelor privind capitalul uman educațional, investiția în capitalul uman educațional, finanțarea educației, calitatea vieții; identificarea surselor și modelelor de finanțare a studiilor în învățământul superior; elucidarea impactului investițiilor în educație asupra dimensiunii economico-sociale a calității vieții; analiza situației actuale privind finanțarea investițiilor în CUE în Republica Moldova și identificarea problematicii în domeniu. Capitolul 2 - „Aspecte aplicative privind finanțarea studiilor în învățământul superior în Uniunea Europeană și Republica Moldova” - reflectă: dezvoltarea sistemului de învățământ superior autohton din perspectiva integrării în spațiul european al educației; analiza comparativă a sistemelor de finanțare a studiilor superioare în țările Uniunii Europene și în Republica Moldova; investigarea efectelor investițiilor în capitalul uman educațional asupra calității vieții în baza indicatorilor sintetizați. Capitolul 3 - „Direcții de optimizare a finanțării investițiilor în capitalul uman educațional din perspectiva îmbunătățirii calității vieții în Republica Moldova” - se axează pe evaluarea calității vieții în Republica Moldova în baza indicatorilor sistematizați de autorul tezei; elaborarea platformei conceptuale privind corelația dintre componentele binomului ”investiții în CUE - calitatea vieții”; cercetarea interdependenței dintre investițiile în educație și dezvoltarea capitalului uman, în Republica Moldova, în baza modelelor econometrice; raționalizarea mecanismului de finanțare publică a instituțiilor de învățământ superior din Republica Moldova; identificarea direcțiilor de perfecționare a mecanismului de finanțare a studiilor în învățământul superior autohton, în baza metodelor alternative de finanțare.
- Principalele rezultate obținute constau în: posibilitatea de a utiliza rezultatele cercetării, în vederea aplicării în Republica Moldova, a: unor metode alternative de finanţare a studiilor în ÎS prin utilizarea instrumentelor financiare corespunzătoare ale pieţei financiare (contracte de capital uman, obligaţiuni cu impact social etc.); unui mecanism nou de finanţare publică a studiilor în ÎS autohton, bazat pe trei piloni (componenta de bază, componenta orientată spre rezultate, componenta orientată spre inovare); unor modele econometrice pentru evaluarea nivelului de dezvoltare a capitalului uman prin intermediul cheltuielilor publice alocate pentru educaţie în perspectiva îmbunătăţirii calităţii vieţii.
Rezultatele cercetării au fost acceptate spre implementare în cadrul Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova, Comisiei Naționale a Pieței Financiare, Academiei de Studii Economice a Moldovei, SA ”Franzeluţa”, fiind confirmate prin acte de implementare.