Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
Nicolae PLATON
Conducător ştiinţific:
Ala COTELNIC, doctor habilitat în ştiinţe economice, profesor universitar
Consiliul Ştiinţific Specializat:
DH 32.521.03-02
Tema tezei
Strategii durabile de management în dezvoltarea turismului intern și receptor din Republica Moldova
Specialitatea:
521.03 - Economie și management în domeniul de activitatea
Data:
19 aprilie 2019
Ora:
1500
Local:
Academia de Studii Economice a Moldovei, pe adresa: Chişinău, str. Mitropolit G.Bănulescu-Bodoni nr.61, Bloc "A", etajul 3, Sala Senatului.
1. LISTA PUBLICAȚIILOR AUTORULUI LA TEMA TEZEI

MONOGRAFII

Monografii monoautor

  1. PLATON, Nicolae, Retrospectiva turismului moldovenesc. 55 de ani de realizări. Chișinău: Multiart-SV, 2014, p.204.
  2. PLATON, Nicolae, Vernisaj turistic. Chișinău: Elan Poligraf, 2015, p.120.
  3. PLATON, Nicolae, Ghidul traseelor turistice ale Republicii Moldova. Chișinău: Multiart-SV, 2015, p.428.

Monografii colective

  1. GLĂVAN, V., RUSU, V., PLATON, N., Cap. XI, cap. XII, cap. XIII. În: Managementul turismului rural în Republica Moldova: probleme, realităţi şi perspective. Chişinău : Bonus – offices, 2004, p.144.

ARTICOLE ÎN DIFERITE REVISTE ȘTIINȚIFICE

în reviste din străinătate recunoscute

  1. PLATON, Nicolae, Стратегическое управление туристской фирмы при помощи интернет технологий. Весник Мариупольского Государственного Университета, серия Экономика, выпуск 14, 2017, Украина, Мариуполь, стр.204-2017.
  2. PLATON, Nicolae, Ensuring and Maintaining the Quality Standards in the Tourism Enterprises’ Activity. Ovidius University Annals. Economic sciences series, (categoria „B+”), Volume XVII, Issue 2/2017, on page 300 – to 305.
  3. PLATON, Nicolae, Tourism multiplicator effect for the national economy of the country. Ovidius University Annals. Economic sciences series, categoria „B+”, Volume XVII, Issue 2/2017, on page 306 – to 312.
  4. PLATON, Nicolae, E-tourism as a Component Part of International Trade of Services. Ovidius University Annals. Economic sciences series, categoria „B+”, Volume XVIII, Issue 1/2018, on page 58 – to 63.
  5. PLATON, Nicolae, Use of the PESTEL Model in the Management of the Tourism Branch of the Republic of Moldova. Ovidius University Annals. Economic sciences series, categoria „B+”,  Volume XVIII, Issue 1/2018, on page 370 – to 375.

În reviste din Registrul Național ale revistelor de profil,

Categoria B

  1. PLATON, Nicolae, Politici şi mecanisme de susţinere şi valorificare a turismului rural în Moldova. În: Economica, 2004, nr.3 (43 ), ASEM, Chișinău, p.97 – 99.
  2. PLATON, Nicolae, Impactul turismului viti-vinicol asupra dezvoltării turismului receptor.  În: Economica, 2007, nr.1 (57), ASEM, Chișinău, p.95 – 97.
  3. PLATON, Nicolae, Acțiuni strategice de dezvoltare durabilă a turismului în Republica Moldova. În: Economie și Sociologie, 2016, nr.4, INCE, Chișinău, p.50 – 59.
  4. PLATON, Nicolae, Importanța biroului și a centrelor de informare și promovare turistică în dezvoltarea turismului receptor. În: Economica, 2017, nr.1 (99 ), ASEM, Chișinău, p.37 – 51.
  5. PLATON, Nicolae, Sporirea performanțelor întreprinderii de turism prin implementarea strategiilor de management. În: Economica, 2017, nr.4 (102), ASEM, Chișinău, p. 13 – 25.
  6. PLATON, Nicolae, Analiza SWOT în planificarea strategiilor de activitate din cadrul întreprinderii de turism. În: Economie și Sociologie, 2017, nr.3, INCE, Chișinău, p.75 – 82.
  7. PLATON, Nicolae, Asigurarea dezvoltării durabile a turismului național prin prisma practicilor internaționale. În: Economica, 2018, nr.1 (103), ASEM, Chișinău, p.7 – 21.
  8. PLATON, Nicolae, Utilizarea contului satelit al turismului în raportarea statistică. În: Economica, 2018, nr.2 (104), ASEM, Chișinău, p.14 – 24.

Categoria C

  1. PLATON, Nicolae, Managementul dezvoltării durabile a turismului în Moldova. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2004, Ediția II, ASEM, Chișinău, p.192 – 203.
  2. PLATON, Nicolae, Particularităţile activităţii de aprovizionare în cadrul firmelor turistice. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2005, Ediția III, ASEM, Chișinău, p.104 – 106.
  3. COJOCARU Vadim, PLATON, Nicolae, Transportul – prima fază a ciclului turistic. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2007, Ediția V, ASEM, Chișinău, p.35 – 42.
  4. PLATON, Nicolae, Mecanismul de formare a preţurilor în industria turismului. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2007, Ediția V, ASEM, Chișinău, p.73 – 80.
  5. PLATON, Nicolae, Participarea firmelor turistice la expoziţiile internaţionale de turism. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2008, Ediția VI, ASEM, Chișinău, p.111 – 118.
  6. PLATON, Nicolae, PLATON, Svetlana. Era tehnologiilor informaţionale în turism. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2008, Ediția VI, ASEM, Chișinău, p.219 – 225.
  7. PLATON, Nicolae, Tur-operatorul – verigă de bază în integrarea produsului turistic. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2009, Ediția VII, ASEM, Chișinău, p. 89 – 95.
  8. PLATON, Nicolae, Abordări conceptuale în clasificarea turismului în Republica Moldova. În: Revista metodico-științifică Administrarea Publică, 2014, nr.2 (82), AAP, Chișinău, p.81 – 88.
  9. PLATON, Nicolae, PLATON, Ion, Dezvoltarea ecoturismului în ariile protejate. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2014, nr.1, Ediția XII, ASEM, Chișinău, p.16 – 20.
  10. PLATON, Nicolae, Realități și perspective ale turismului moldav. În: Analele Academiei de Studii Economice din Moldova, 2014, nr.1, Ediția XII, ASEM, Chișinău, p.21 – 32.

 În reviste aflate în proces de acreditare

  1. PLATON, Nicolae, Conţinutul şi caracteristicile serviciilor turistice. În: Economica, 2001, nr.2 (32), ASEM, Chișinău, p.62 – 64.

ARTICOLE ÎN CULEGERI ȘTIINȚIFICE

Articole în culegeri ale conferințelor internaționale

  1. PLATON, Nicolae, Impactul statului asupra dezvoltării politicii de turism. În: Strategii şi modalităţi de intensificare a colaborării dintre Moldova şi România în condiţiile extinderii Uniunii Europene spre Est, simpozion știinţific internaţional, din 28-29 septembrie 2000, Volumul II, Chişinău, ASEM, 2000, vol. II,  p.260-262.
  2. PLATON, Nicolae. Сельский туризм и местная экономика. În: Agricultură ecologică, agroturism şi organisme modificate genetic: Experienţa Poloniei pentru Moldova, conferința științifică internațională, din 29 octombrie 2005, Chişinău, Eco-Tiras, 2005, p.124 – 133.
  3. PLATON, Nicolae, Rolul Academiei de Studii Economice din Moldova în formarea și perfecționarea cadrelor pentru industria turistică a Republicii Moldova. În: 25 de ani de reformă economică în Republica Moldova: prin inovare și competitivitate spre progres economic, ședința plenară a conferinței științifice internaționale, din 23-24 septembrie 2016, Volumul I, Chișinău, ASEM, 2016, p.211-215.
  4. BULICAN, Adrian, PLATON, Nicolae, Accesibilitatea persoanelor cu dezabilități la unitățile de cazare din Republica Moldova. În: 25 de ani de reformă economică în Republica Moldova: prin inovare și competitivitate spre progres economic, conferință științifică internațională, din 23-24 septembrie 2016, Volumul I, Chișinău, ASEM, 2016, p.297-302.

MATERIALE/TEZE LA FORURILE ȘTIINȚIFICE

Conferințe internaționale (peste hotare)

  1. PLATON, Nicolae, Влияние сезонности и регионального кризиса на развитие туризма в Молдове. În: Актуальные проблемы развития туризма, материалы международной конференции молодых ученых, аспирантов, студентов и учащихся, Россия, Казань, 2016, стр.83-90.
  2. PLATON, Nicolae, Конкурентоспособность Республики Молдова в Глобальном экономическом туристическом пространстве. În: Украина – Болгария – Европейский Союз: Современное состояние и перспективы, cборник докладов с международной научной конференции, том 2, Болгария, Варна, издательство «Наука и экономика», 2016, стр.91-96.

 Conferințe internaționale în republică

  1. PLATON, Nicolae, Information technologies as a key element in increasing labor productivity in tourism. În: „Fostering International Cooperation for Strengthening Knowledge Triangle in Moldova, international forum, 3RD  edition, 23-24 March 2017, Chisinau, Republic of Moldova, on page 130 – to 137.
  2. PLATON, Nicolae, Perspectivele comerțului internațional de mărfuri și servicii  în contextul dezvoltării e-comerțului. În: Dezvoltarea relațiilor comerciale din perspectiva integrării economice a Republicii Moldova în circuitul economic internațional, ședința plenară a conferinței științifico-practică internațională, din 21-22 septembrie 2017, Volumul I, Chișinău, UCCM, 2017, p.6-39.
  3. PLATON, Nicolae, Strategii și tactici de management în gestionarea unei întreprinderi de turism. În: Competitivitatea și inovarea în economia cunoașterii, materialele ședinței plenare a conferinței științifice internaționale, din 22-23 septembrie 2017, Chișinău, ASEM, 2017, p.12-15.

Conferințe cu participare internațională

  1. PLATON, Nicolae, Particularități de gestionare cu resursele umane în cadrul întreprinderii turistice. În: Strategii și politici de management în economia contemporană, conferința națională cu participare internațională, ediția V, din 25-26 martie 2016, Chișinău, ASEM, 2016, p.58-64.

STUDII ȘTIINȚIFICE, EDIȚII DOCUMENTARE

  1. PLATON, Nicolae, Strategia de dezvoltare a Turismului „Turism - 2020”. În: Hotărârea Guvernului nr. 338 din 19.05.2014. Chișinău: Elan Poligraf, 2014, p. 176.

MANUALE

  1. PLATON, Nicolae. Organizarea și gestionarea afacerilor în domeniul turismului rural. Chișinău: Elan Poligraf, 2015, p.216.
2. REZUMATUL TEZEI

Problema științifică importantă soluționată în domeniul de cercetare constă în dezvoltarea unei direcții noi de cercetare științifică a managementului strategic în turism, care înglobează abordarea complexă și sistemică a turismului intern și receptor, ca parte integrantă a turismului național, impulsionarea acestor tipuri de turism prin intermediul tabloului de bord a Master - Planului pentru Dezvoltarea Turismului Național, identificarea de noi oportunități capabile să asigure competitivitatea industriei turistice a Republicii Moldova pe plan internațional; valorificarea turismului autohton prin identitatea și notorietatea brandului turistic.

3. CONȚINUTUL DE BAZĂ A TEZEI.

Lucrarea expune abordările teoretice privind strategiile de management în turism, unde s-a prefigurat stadiul actual al cunoașterii conceptelor teoretice din domeniul strategiilor de management aferente industriei turistice, precum și a tendințelor înregistrate în această ramură, în contextul dezvoltării la nivel internațional. Un accent deosebit este pus pe analiza managementului destinației turistice, unde este descrisă motivația turistică în calitate de element stimulator al circulației turistice, este argumentat rolul serviciilor în prestația turistică, este analizată tipologia turismului autohton, este stabilit rolul agenților economici, ca verigă de bază în formarea și comercializarea produselor turistice. În baza cercetărilor întreprinse, autorul prezintă poziția Republicii Moldova în clasamentul de competitivitate internațională în domeniul turismului, descrie mecanismul de utilizare a modelului PESTEL pentru evaluarea turismului național, sunt caracterizați factorii de influență în cunoașterea mediului turistic prin utilizarea analizei SWOT, este analizat efectul multiplicator al turismului în raport cu alte ramuri ale economiei naționale, este argumentată necesitatea introducerii Contului Satelit în Turism, pentru cuantificarea corectă a statisticii turistice, după modelul țărilor europene. Ca rezultat al cercetărilor este propus tabloul de bord al Master - Planului pentru Dezvoltarea Turismului Național.

4. PRINCIPALELE REZULTATE OBŢINUTE:
  1. A fost dezvoltată baza conceptual-metodologică a strategiilor de management privind dezvoltarea turismului autohton prin abordarea multilaterală și complexă a turismului intern și receptor;
  2. Au fost identificate formele motivaționale și tipice de turism capabile să contribuie la dezvoltarea turismului intern și receptor;
  3. A fost cercetat modul prin care modelul PESTEL poate influența atragerea potențialilor investitori pentru piața turistică a Republicii Moldova, precum și adaptarea instrumentarului PESTEL la ramura turistică a țării;
  4. Au fost stabilite deficiențe majore, cu care se confruntă industria turistică a Republicii Moldova;
  5. A fost argumentată necesitatea creării Instituției Publice de Stat „Biroul de Informare Turistică” și a Centrelor de Informare și Promovare Turistică la nivel de regiuni, zone turistice și raioane.
  6. A fost demonstrată utilitatea brandului turistic de țară în promovarea imaginii turistice a Republicii Moldova;
  7. Au fost elucidate și analizate problemele ce vizează impactul turismului asupra economiei naționale ca ramură de interferență și cu efect multiplicator asupra altor industrii;
  8. A fost argumentată necesitatea implementării Contului Satelit în Turism;
  9. A fost propus un plan strategic de acțiuni necesare dezvoltării turismului intern și receptor;
  10. A fost creat tabloul de bord privind structura Master - Planului pentru Dezvoltarea Turismului Național.