Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
Veronica MIDARI
Conducător ştiinţific:
Aurelia TOMȘA, conf. univ. dr.
Consiliul Ştiinţific Specializat:
D32-521.01-02
Tema tezei
Învăţământul profesional tehnic şi modalităţi de ajustare la rigorile pieţei muncii
Specialitatea:
521.01 – Teorie economică şi politici economice
Data:
26 aprilie 2016
Ora:
1400
Local:
Academia de Studii Economice a Moldovei, adresa: mun. Chișinău, str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni 61, bloc „A”, et. 3, Sala Senatului
I. Principalele publicații științifice la tema tezei:
  1. V. Midari, A. Tomşa “Relation entre l’enseeignement professional et le marche de travail“ publicat în Culegere de articole ştiinţifice ale conferinţei ştiinţifice internaţionale „Le role des universites e des universitaires dans l’economie de  la connaissance”. Chişinău – Paris 2012, 255 p., pp.211-216, ISNB 978-9975-4215-2-2;
  2. V. Midari, A. Tomşa  „Învăţământul Vocaţional: Provocări şi posibilităţi de redresare,” Revista / Journal „Economica” nr. 3 (81) 2012, ASEM, vol. Nr. 3, nr. 81, septembrie 2012, 145 p.,  pp. 62-68, ISSN 1810-9136;
  3. V. Midari, A. Tomşa  “Republica Moldova în căutarea modelelor eficiente de învăţământ vocaţional tehnic – modelul învăţământului dual, publicat în Culegere de articole ştiinţifice ale conferinţei ştiinţifice internaţionale “ 60 ani de învăţământ economic superior în Republica Moldova: prin inovare şi competitivitate spre progres economic“, Chişinău,  ASEM, 27-28 septembrie, 2013, vol. I, 266 p, pp. 238-243, ISBN-978-9975-75-668-6;
  4. V. Midari, A. Tomşa  “ Eficienţa învăţământului vocaţional tehnic în Republica Moldova“, publicat în Analele ASEM ediţia XI –a, Nr.2/2013, vol. II, 173 p., pp.56-61, ISBN 978-9975-75-650-1;
  5. V. Midari, A. Tomşa  “Organizarea sistemului de învăţământ vocaţional tehnic in Republica Moldova, adaptat la necesităţile pieţei muncii” publicat în Culegere de articole ştiinţifice şi teze ale comunicărilor ştiinţifice la Conferinţa ştiinţifico-practică naţională cu participare internaţională “Creşterea economică calitativă: aspecte teoretice şi practice”, Chişinău, ASEM, februarie 2014, 266 p., pag.7-13, ISNB 978-9975-75-687-7;
  6. V. Midari “Principii de funcţionare a învăţământului vocaţional tehnic în Republica Moldova“ publicat în Culegere de articole ale Simpozionul Ştiinţific al Tinerilor Cercetători,  vol. I, Chişinău, ASEM, 4-5 aprilie 2014, 409 p., pp. 282 - 288,  ISNB 978-9975 -75-689-1;
  7. V. Midari, A. Tomşa  “Formarea profesională în învăţământul profesional tehnic în condiţiile mediului economic real (modelul întreprinderii în cadrul şcolii)” publicat în Culegerea de articole ştiinţifice ale Conferinţei ştiinţifice internaţionale “Competitivitatea si inovarea in economia cunoaşterii”, vol.I, Chișinău, ASEM, 26-27 septembrie 2014, 470 p., pp 186 – 199, ISNB 978-9975 -75-714-0;
  8. V. Midari, V. Popa, G. Damian-Timoşenco, Raport sinteză a audierii publice “În ce măsură sistemul educaţional din Republica Moldova satisface nevoile de forţă de muncă ale companiilor?“ decembrie 2014, Agenda Naţională de Business, IDIS Viitorul, "Economie fără monopoluri, libertate fără privilegii", Chişinău, 20.p.
  9. V. Midari „Inbalances in vocation education and trening sytem in Moldova and possibilities for improving the situation”, publicat în culegerea de articole ale Simpozionului Ştiinţific al Tinerilor Cercetători ASEM – 2015 (Ediţia  XIII -a), 24-25 aprilie 2015, 313 p, pp.242-250, ISNB 978-9975-75-753-9 
  10. V. Midari, A. Tomşa „Need for Reorganisation of Vocational and Education Training System in the Republic of Moldova”, publicat în culegerea de articole ale  conferinţei internaţionale “Professional Education and Economic Needs of the Black Sea Region”, Chişinău, 24 aprilie, 2015, 200 p., pp. 165-177, ISNB 978-9975-75-744-7.
II. Rezumatul tezei:

Problematica abordată: se referă la dezechilibrul dintre oferta educaţională a învăţământului profesional tehnic şi cererea de pe piaţa forţei de muncă. Ca consecinţă a acestui dezechilibru se înregistrează un randament redus al investiţiilor în sistemul de formare profesională. Modelul tradiţional de organizare şi funcţionare a sistemului de formare profesională demonstrează necesitatea reorganizării pentru asigurarea ajustării la rigorile pieței muncii.  În cadrul cercetării a fost fundamentat din punct de vedere ştiinţific modelul cel mai eficient de organizare a învăţământului profesional tehnic, care va avea ca rezultat un nou echilibru al pieţei forţei de muncă în condiţiile realităţii economice ale Republicii Moldova.

III. Conţinutul de bază al tezei:

În Introducere se argumentează actualitatea şi importanţa temei investigate, este formulat scopul şi obiectivele cercetării, este prezentată noutatea ştiinţifică a cercetărilor efectuate, importanţa teoretică şi valoarea aplicativă a lucrării, informaţie privind aprobarea rezultatelor cercetării şi sumarul compartimentelor tezei.

În Capitolul I Impactul educaţiei asupra pieţei muncii în sistemul economic: abordări teoretice şi metodologice. În acest capitol se descriu abordările legate de direcţiile de transmisie a finalităţilor educaţiei asupra variabilelor economice. Sunt aduse argumente care demonstrează rolul educaţiei în atingerea creşterii economice sustenabile. S-a fundamentat viziunea în baza căreia forţa de muncă educată şi competentă este forţa motrice a economiei. Beneficiile unei educaţii profesionale tehnice bune nu se limitează la prosperitatea economică individuală, ci sunt cruciale pentru performanţa economică a ţării. Se demonstrează modul în care sectorul educaţiei devine sector al economiei. Acest sector include serviciile bazate pe inovare, cercetare și serviciile de consultanță. Totodată, în acest capitol este analizată complexitatea relaţiilor dintre agenţii pieţei muncii. Interacţiunea dintre actorii acestei pieţe face ca procesul de echilibrare a cererii şi ofertei forţei de muncă să fie un proces dificil în realitatea economică a Republicii Moldova.

Capitolul II Oferta educaţională a învăţământul profesional tehnic din Republica Moldova şi gradul ei de corespundere rigorilor pieţei muncii scoate în evidenţă necorespunderea ofertei educaţionale din învăţământul profesional tehnic rigorilor pieţei muncii, cauzele şi efectele acestui fenomen în Republica Moldova. În acest capitol se aduc argumente pentru adoptarea unui nou model de organizare a învăţământului profesional tehnic, care ar asigura economia ţării cu forţă de muncă calificată şi ar reabilita imaginea acestui învăţământ prin sporirea calităţii proceselor de formare profesională relevantă pentru piaţa muncii. 

Capitolul III Optimizarea ofertei educaţionale a învăţământului profesional tehnic în vederea ajustării la rigorile pieţei muncii analizează modalităţile existente de ajustare a ofertei educaţionale din învăţământul profesional tehnic la rigorile pieţei muncii. În acest capitol sunt analizate patru modele de ajustare a învăţământului profesional tehnic la necesităţile pieţei. Sunt analizate eforturile, dificultăţile, riscurile şi avantajele fiecărui model raportat la condiţiile economiei Republicii Moldova. Analiza comparativă a acestor modele scoate în evidenţă cel mai eficient model pentru realităţile economiei Republicii Moldova. Aceste analize au la bază  indicatori cantitativi şi calitativi.

IV. Principalele rezultate obţinute

Argumentarea rolului educaţiei în circuitul economic general şi efectele de transmisie a educaţiei asupra parametrilor economici de rezultate, care asigură fundamentul creşterii economice sustenabile;

Argumentarea necesităţii de reformare a ÎPT prin identificarea cauzelor necorespunderii ofertei educaţionale, formate în acest sistem, rigorilor pieţei muncii;

Estimarea şi cuantificarea eforturilor, riscurilor şi evaluarea beneficiilor pentru actorii de pe piaţa muncii pentru diverse modele de organizare şi funcţionare a sistemului de învăţământ profesional tehnic în Republica Moldova;

Evaluarea randamentul investiţiilor în diverse modele de organizare şi funcţionare a sistemului de învăţământ profesional tehnic în Republica Moldova şi identificarea modelului optim pentru realităţile ţării;

V. Implementarea rezultatelor ştiinţifice

Ca rezultat al studierii subiectului de cercetare, au fost oferite recomandări practice care au fost incorporate în Strategia de dezvoltare a învăţământului vocaţional tehnic pentru anii 2013-2020, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului Republican de Dezvoltare a Învăţământului Profesional, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional Coordonator pentru Învăţământul Profesional, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrelor de Excelenţă.

VI. Cuvinte cheie

Capital uman, piaţa muncii, dezechilibre pe piaţa muncii, mecanisme de transmisie, forţa de muncă, educaţie şi formare profesională, învăţământ profesional tehnic, ofertă educaţională, standarde ocupaţionale, calificări profesionale, Cadrul Naţional al Calificărilor, Cadrul European al calificărilor, Comitete Sectoriale, satisfacţie a angajatorilor, randament al investiţiilor în educaţie, eficienţa sistemului educaţional.