Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
Irina ȘCHIOPU
Conducător ştiinţific:
Nadejda BOTNARI, doctor  în  științe economice, conferenţiar  universitar
Consiliul Ştiinţific Specializat:
D 522.01-126
Tema tezei
IMPLICAŢIILE MANAGEMENTULUI FINANCIAR ÎN REALIZAREA OBIECTIVELOR  FINANCIARE  ALE ÎNTREPRINDERII
Specialitatea:
522.01. Finanţe
Data:
23 ianuarie 2020
Ora:
1400
Local:
Academia de Studii Economice a Moldovei, pe adresa: MD-2005, or. Chişinău, str. Bănulescu Bodoni 59, bloc „B”, et. 1, biroul 104.

Teza de doctor şi rezumatul pot fi consultate la Biblioteca Ştiinţifică a Academiei de Studii Economice a Moldovei, Biblioteca Naţională şi pe pagina web a ANACEC (http://www.cnaa.md/theses/economy/)

Principalele publicații științifice la tema tezei ale autorului:
  1. ŞCHIOPU, Irina, Obiectivele financiare ale întreprinderii și corelarea lor cu managementul financiar. În: Economica, An. XXV, nr.2 (104), iunie 2018, ASEM, Chişinău, 2018, pag. 95-103, ISSN 1810-9136
  2. ŞCHIOPU, Irina, Analiza realizării obiectivului de maximizare a profitului la întreprindere (studiu de caz în baza: „Vinăria Purcari” S.R.L, „Podgoria Vin” S.R.L, IM ”Vinia Traian„ S.A. și „Imperial Vin”S.A.), În: Studia Universitatis Moldaviae, nr.2(112), USM, Chișinău, 2018, pag. 141-150, ISSN 1857-2073
  3. ŞCHIOPU, Irina, Aplicarea practică a Modelului Balanced Scorecard pe exemplul întreprinderii vinicole IM ”Vinia Traian„ S.A.. În: Studia Universitatis Moldaviae, nr.7(117), USM, Chișinău, 2018, pag.70-74, ISSN 1857-2073, ISSN online 2345-1033
  4. BOTNARI, Nadejda, ŞCHIOPU, Irina, Analiza situației financiare a întreprinderilor din domeniul industriei vinicole din Republica Moldova. În:Conferinţa Ştiinţifică Internaţională „Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii” din 22-23 septembrie 2017, Vol.III, Chișinău, ASEM, pag.7-13, ISBN 978-9975-75-897-0
  5. MIRON, Oxana, ŞCHIOPU, Irina, Evoluția obiectivelor financiare fundamentale ale întreprinderii. În:Conferinţa Ştiinţifică internaţională „Perspectivele şi problemele integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei” din 7 iunie 2016, Universitatea de Stat „B.P. Hasdeu”, Vol I, Cahul, pag. 226-231, ISBN 978-9975-88-007-7
  6. ŞCHIOPU, Irina, Analiza generală a industriei vinicole din Republica Moldova. În:Conferinţa Ştiinţifică internaţională „Perspectivele şi problemele integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei” din 6 iunie 2019, Universitatea de Stat „B.P. Hasdeu”, Vol VI, Partea I, Cahul, pag. 259-268, 0,92 c.a., ISSN 2587-3563, E-ISSN 2587-3571
  7. ŞCHIOPU, Irina, Asigurarea întreprinderii cu resurse financiare-atribut important al managementului financiar în realizarea obiectivelor financiare (studiu de caz în baza: „Vinăria Purcari” S.R.L, „Podgoria Vin” S.R.L, IM ”Vinia Traian„ S.A. și „Imperial Vin”S.A.). În: Conferința Ştiinţifico-Practică a Facultății de Economie, Inginerie și Științe Aplicate «Inovaţia: Factor al Dezvoltării social-economice», din 22 decembrie 2017, Universitatea de Stat “B.P. Hasdeu”, Cahul, pag.45-51, ISBN 978-9975-88-026-8
  8. ŞCHIOPU, Irina, Implicațiile managementului financiar în realizarea obiectivelor financiar-strategice la întreprinderile industriei vinicole din Republica Moldova. În: Conferinţa Naţională Ştiinţifico-Practică «Проблемы и вызовы экономики региона в условиях глобализации», din 12 decembrie 2019, ediţia a V-a Universitatea de Stat din Comrat, Tom II, pag.104-110, 0,62 c.a., ISBN 978-9975-3312-5-8
Rezumatul tezei:

Problematica abordată. Problema ştiinţifică importantă soluţionată constă în fundamentarea, din punct de vedere ştiinţific şi metodologic, a rolului managementului financiar în realizarea obiectivelor financiare ale întreprinderii, fapt ce a confirmat necesitatea dezvoltării modelului de planificare strategică Tabloul de Bord ce cuprinde un sistem de indicatori echilibraţi, cu accent pe partea financiară, aplicat asupra întreprinderilor vinicole din Republica Moldova, destinat estimării obiectivelor financiare și aprecierii realizării lor cu scopul de a preveni apariția sau eliminarea unor situații deficitare care să compromită realizarea obiectivului general de maximizare a valorii de piață a întreprinderii.

Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în elaborarea elementelor de noutate, care se concretizează în: dezvoltarea noțiunii de „management financiar al întreprinderii”, prin care se conturează rolul managementului financiar la întreprinderile din sectorul real al economiei; argumentarea nivelului de influenţă a implicației managementului financiar asupra realizării obiectivelor financiare ale întreprinderii; identificarea metodelor de eficientizare a managementului financiar care asigură realizarea obiectivelor financiare la întreprinderile vinicole și dezvoltarea modelului de planificare strategică Tabloul de Bord cu un sistem de indicatori echilibrați; elaborarea unui set de obiective financiare recomandate întreprinderilor vinicole din Republica Moldova, realizarea cărora va conduce spre atingerea obiectivului general de maximizare a valorii de piață a întreprinderii; dezvoltarea tehnicii de interpretare a situației obținute în urma aplicării modelului dezvoltat de planificare strategică, modelul Tabloul de Bord cu un sistem de indicatori echilibrați, printr-un set de culori ce permite aprecierea performanțelor obținute la obiectivele prestabilite la întreprindere, destinate atingerii obiectivului general de maximizare a valorii de piață a ei.

Principalele rezultate obținute. Realizarea cercetărilor teoretice, metodologice şi analitice referitoare la tema abordată permit prezentarea rezultatelor obţinute:

  • extinderea noțiunii de „management financiar al întreprinderii”,
  • identificarea nivelului de influenţă a implicației managementului financiar asupra realizării obiectivelor financiare ale întreprinderii;
  • determinarea metodelor de eficientizare a managementului financiar care asigură realizarea obiectivelor financiare la întreprinderile vinicole;
  • dezvoltarea modelului de planificare strategică Tabloul de Bord cu un sistem de indicatori echilibrați;
  • propunerea unui set de obiective financiare recomandate întreprinderilor vinicole din Republica Moldova;
  • dezvoltarea tehnicii de interpretare a situației obținute în urma aplicării modelului dezvoltat de planificare strategică, modelul Tabloul de Bord cu un sistem de indicatori echilibrați, printr-un set de culori ce permite aprecierea performanțelor obținute la obiectivele prestabilite la întreprindere, destinate atingerii obiectivului general de maximizare a valorii de piață a ei.

Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Cele mai importante rezultate ale cercetării au fost acceptate spre implementare în cadrul întreprinderii IM „Vinia Traian” S.A. și al Academiei de Studii Economice din Republica Moldova, confirmate prin certificate de implementare.