Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
Elvira JOROVLEA
Conducător ştiinţific:
Raisa BORCOMAN, prof. univ., dr.
Consiliul Ştiinţific Specializat:
D 32.521.03-04
Tema tezei
„Rolul comportamentului organizaţional  în activitatea instituţiilor din Republica Moldova”
Specialitatea:
521.03 - Economie şi management în domeniu de activitate
Data:
04 decembrie 2015
Ora:
1500
Local:
ASEM, bl. „A”, et. 3, Sala Senatului
I. Principalele publicații științifice la tema tezei:
  1. Borcoman Raisa, Jorovlea Elvira, Rolul “antecedentului” şi “consecinţei” în schimbarea comportamentului, Revista „ Economica“, nr. 2(76), 2011, p. 95-99, (0,8 c.a.), ISSN 1810-9136, categoria B.
  2. Borcoman Raisa, Jorovlea Elvira, Impactul comportamentului organizaţional în formarea comportamentului angajaţilor, Revista „Economica“, nr. 2(80), 2012, p.7-11, (1,0 c.a.),  ISSN 1810-9136, categoria B.
  3. Jorovlea Elvira, Motivarea angajaţilor prin prevenirea comportamentului contraproductiv, Revista „Economica“, nr. 4(82), 2012, p. 40-44, (1,0 c.a.), ISSN 1810-9136, categoria B.
  4. Jorovlea Elvira, Mancaş Maria, Comportamentul organizaţional: modelare prin prisma dimensiunilor acestuia, Revista „Economica“, nr. 1(83), 2013, p.60-67, (1,6 c.a.),   ISSN 1810-9136, categoria B.
  5. Jorovlea Elvira, Modelarea comportamentului angajaţilor prin strategii de educare a diversităţii, Rev. „Economica”, nr.1(87), 2014, p.39-48, (2,0c.a), ISSN 1810-9136, categoria B.
  6. Jorovlea Elvira, Performance management efficiency analysis in moldovan enterprises in terms of some factors of modelling the organizational behaviour, Revista “Acta oeconomica universitatis Selye, nr. 1, 2014, p. 107-117, (2,0 c.a.), ISSN 1338-6581.
  7. Jorovlea Elvira, Consolidarea – o modalitate de schimbare a comportamentului organizaţional. În: „Republica Moldova: 20 ani de reforme economice”: Conferinţa Ştiinţifică Internaţională: 23-24 septembrie 2011. Chişinău: ASEM, 2011, vol. II, p. 425-428, (0,8 c.a.), ISBN  978-9975-75-587-0.
  8. Jorovlea Elvira, Prevenirea comportamentului contraproductiv – formă de motivare a angajaţilor. În: „Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii“: Conferinţa Ştiinţifică Internaţională: 28-29 septembrie 2012. Chişinău: ASEM, 2012, vol. II, p. 155-159,  (0,8 c.a.), ISBN  978-9975-75-629-7.
  9. Jorovlea Elvira, Modelarea comportamentului organizaţional prin acţiunea asupra comportamentului individual. În: „60 de ani de învăţământ economic superior în Republica Moldova: prin inovare şi competitivitate spre progres economic”: Conferinţa Ştiinţifică Internaţională: 27-28 septembrie 2013. Chişinău: ASEM, 2013, vol. II,  p. 351-356, (1,0 c.a.), ISBN 978-9975-75-674-7.
  10. Jorovlea Elvira, Modelarea comportamentului organizaţional prin prisma factorului „comunicare”. În: „Dimensiunile comunicării în contextual integrării europene a Republicii Moldova”: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: 11 aprilie 2014. Chişinău: ASEM, 2014, p. 64-67, (0,6 c.a.), ISBN 978-9975-75-643-3.
  11. Jorovlea Elvira, Motivarea comportamentului ce conduce la performanţe. În: Simpozionul Ştiinţific al Tinerilor Cercetători, 14-15 aprilie 2011. Chişinău: ASEM, ed. a IX, p. 12-13, (0,2 c.a.), ISBN 978-9975-75-577-1.
  12. Jorovlea Elvira, Unii factori ai comportamentului organizaţional în formarea relaţiilor biderecţionale. În: Simpozionul Ştiinţific al Tinerilor Cercetători, 28-29 aprilie 2012. Chişinău: ASEM, ed. a X, p. 174-176, (0,4 c.a.), ISBN 978-9975-75-618-1.
  13. Jorovlea Elvira, Modelarea comportamentului organizaţional prin managementul diversităţii. În: Simpozionul Ştiinţific al Tinerilor Cercetători, 25-26 aprilie 2013. Chişinău: ASEM, ed. a XI, p. 179-181, (0,6 c.a.), ISBN 978-9975-75-659-4.
II. Rezumatul tezei:
  1. Problematica abordată: se referă la poziţiona domeniul comportamentului organizaţional drept factor imperativ al activităţii organizaţiilor. De aceea,  punem în atenţia managerilor de vârf un studiu cu privire la comportamentului organizaţional, care abordează procesul de valorificare a resurselor umane ale întreprinderilor, propunând, în acest scop, programe cu conţinuturi formulate în direcţia educării comportamentelor loiale şi a toleranţei faţă de diversitatea comportamentală, a promovării factorilor motivaţionali şi a creşterii gradului de satisfacţie în muncă cu acţiune directă asupra comportamentului angajaţilor, a prevenirii situaţiilor ce creează predispoziţii comportamentale la stres şi la conflict, inclisiv, incursiuni în tratarea consecinţelor produse de stres şi de conflict etc. – considerente ce au determinat autorul să aleagă tema de cercetare.
III. Conţinutul de bază al tezei:
  1. În Introducere este argumentată actualitatea temei cercetate, sunt definite scopul şi obiectivele lucrării şi modelarea teoretică şi practică a rezultatelor obţinute pe baza evaluării comportamentului organizaţional dintr-un şir de instituţii din Republica Moldova.
  2. În capitolul I,Comportamentul organizaţional: abordări teoretico-metodologice”, sunt definite conceptele fundamentale ale comportamentului organizaţional, factorii ce stau la baza fоrmării cоmpоrtamentului оrganizaţiоnal, realizat la graniţele ştiinţelоr: psihоpedagоgie, sоciоlоgie, antrоpоlоgie şi ştiinţele pоlitice în cоrelare cu impactul acestоr studii asupra dimensiunilоr cоmpоrtamentelori: individual, de grup, al оrganizaţiei şi al mediului acesteia.  Totodată, în vederea analizei comportamentului organizaţional, sunt invоcate teоrii ale savanţilоr, metоde şi principii de studiu şi de abоrdare ale disciplinelоr psihоsоciоlоgice, precum şi natura оmului, natura оrganizaţiei, mediul extern al оrganizaţiei şi nivelul tehnicii şi tehnоlоgiei. Concepţiile elucidate de distinşii cercetători şi practicieni în domeniu vin să pună în evidenţă tendinţele vechi şi noi ale studiilor despre comportament, fapt care a determinat şi a impus comportamentul organizaţional drept o putere în lupta de supravieţuire a întreprinderilor.
  3. În capitolul II, „Instrumente de modelare a comportamentului organizaţional”, sunt analizate variabile de evaluare a comportamentului organizaţional, inclusiv motivaţia, necesitatea prevenirii şi combaterii comportamentelor contraproductive şi programele de modelare a comportamentului organizaţional. Or, pentru a asigura o activitate de succes în rândul anagajaţilor, comportamentul lor necesită a fi recunoscut şi direcţionat, în vederea realizării obiectivelor individuale şi organizaţionale.
  4. Capitolul III,Comportamentul organizaţional în instituţiile din Republica Moldova: realitate şi direcţii de eficientizare”, este destinat studiului comportamentului organizaţional în 10 instituţii din Republica Moldova: S.A. Moldtelecom, Direcţia Generală Finanţe, Pretura sectorului Ciocana, Inspectoratul Energetic de Stat, Întreprinderea Municipală „Servicii Comunal-Locative" Orhei, Liceul "Constantin Negruzzi", S.A. "Zorile", S.A. „Victoriabank”, S.R.L. "Dina Cociug", Întreprinderea Mixtă S.A. "CBS_AXA", cu scopul de a analiza opiniile respondenţilor cu privire la influenţa unor variabile asupra comportamentului lor şi la măsura în care sunt sau nu sunt implementate acţiunii de modelare a CO.
IV. Principalele rezultate obţinute
  1. Dezvoltarea conceptului de comportament organizaţional şi confirmarea lui drept factor de eficientizare a activităţii instituţiilor din Republica Moldova;
  2. Identificarea, sistematizarea şi analiza dimensiunilor comportamentului organizaţional, a variabilelor şi a factorilor de înţelegere şi direcţionare a comportamentului angajaţilor în instituţiile din Republica Moldova;
  3. Analiza programelor de coordonare a eforturilor factorului uman şi a gradului de influenţă a lor asupra comportamentului angajaţilor din Republica Moldova;
  4. Elaborarea unei programe de modelare a comportamentului angajaţilor, în scopul coordonării resurselor umane în instituţiile din Republica Moldova.

Aprobarea rezultatelor ştiinţifice. Conţinutul de bază şi rezultatele investigaţiilor au fost prezentate în cadrul conferinţelor ştiinţifice şi a simpozioanelor naţionale şi internaţionale din Republica Moldova. Rezultatele cercetării au fost acceptate spre implementare

Rezultatele sondajului de opinie realizat în mediul cadrelor de conducere şi al angajaţilor a zece instituţii din Republica Moldova pot servi pentru elaborarea unor programe proprii de evaluare şi de modelare a comportamentului angajaţilor, ţinându-se cont de situaţia reală din cadrul organizaţiei. Necesitatea implementării unei programe de modelare a comportamentului se bazează pe rezultatele preventive obţinute în organizaţiile  Inspectoratul Energetic de Stat (Certificatul de Impementare nr. 25/01-37 din 05 februarie 2013) şi S.A. „Victoriabank” (Certificatul de Implementare nr. 553-B-13 din 18 martie 2013), care confirmă că analiza comportamentului angajaţilor săi le-a fost de real folos, dat fiind prezenţa simptomelor unor comportamente contraproductive.

Totodată, rezultatele cercetării pot fi utilizate, după cum s-a menţionat, şi în procesul didactic din cadrul instituţiilor de învăţământ superior pentru predarea unor cursuri universitare.