Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Pretendent:
CRECIUN Ala
Conducător ştiinţific:
COBZARI Ludmila, doctor habilitat în economie, profesor universitar
Consiliul Ştiinţific Specializat:
D 32.522.01-09
Tema tezei
PERFECȚIONAREA SISTEMULUI DE GESTIUNE FINANCIARĂ ÎN CADRUL INSTITUȚIILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR
Specialitatea:
522.01 – FINANȚE
Data:
02 iunie 2017
Ora:
1500
Local:
Academia de Studii Economice a Moldovei, adresa: mun. Chișinău, MD-2005, str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, nr. 59, Bloc "B", etajul 1, sala 104
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei:
  1. Ghinculov, Silvia, Creciun, Ala. Instituţiile infodocumentare a Republicii Moldova în contextul constituirii societăţii informaţionale. În: Rolul ştiinţei şi învăţământului economic în realizarea reformelor economice din Republica Moldova: conf. int., 25-26 sept. 2003. Chişinău: ASEM, 2003, pp. 607-609, c.a. 0,29. ISBN 9975-75-202-0.
  2. Creciun, Ala. Rolul managementului financiar în cadrul sistemului de învățământ. În: Simpozionul Internaţional al Tinerilor Cercetători. 21-22 apr. 2005. Chişinău: ASEM, 2005, ed. a III-a, pp. 316-317, c.a. 0,18. ISBN 9975-75-319-1.
  3. Creciun, Ala. Sarcinile și funcțiile managementului financiar universitar în dezvoltarea societății. În: Simpozionul Internaţional al Tinerilor Cercetători. 14-15 apr. 2006. Chişinău: ASEM, 2006, ed. a IV-a, pp. 251-253, c.a. 0,21. ISBN 978-9975-75-371-2.
  4. Creciun, Ala. Principalele particularităţi ale investiţiei în educaţie şi formare profesională. În: Simpozionul Internaţional al Tinerilor Cercetători, 10-11 apr. 2009. Chişinău: ASEM, 2009, vol. 1, ed. VII, pp. 327-329, c.a. 0,22. ISBN 978-9975-75-471-2.
  5. Creciun, Ala. Eficienţa investiţiei în educaţia de nivel superior. În: Dezvoltarea economică în contextul aspiraţiei de integrare europeană. Perspective şi realizări: conf. şt. int., 23-24 oct. 2009. Chişinău: USM, 2009, pp. 154-158, c.a. 0,36. ISBN 978-9975-70-915-6.
  6. Creciun, Ala. Evoluţia cheltuielilor pentru învăţământ în Republica Moldova. În: Simpozionul Internaţional al Tinerilor Cercetători. 28-29 apr. 2010. Chişinău: ASEM, 2010, ed. a VlII-a, pp. 256-258, c.a. 0,26. ISBN 978-9975-75-543-6.
  7. Creciun, Ala. Nevoile sociale şi nevoile individuale de educaţie. În: Rolul investiţiilor în dezvoltarea durabilă a economiei naţionale în contextul integrării europene: conf. şt. int., 29-30 oct. 2010. Chişinău: ASEM, 2010, pp. 250-253, c.a. 0,30. ISBN 978-9975-75-548-9.
  8. Creciun, Ala. Necesitatea analizei nevoilor de educaţie în cadrul sistemului educaţional. În: Lucrări ştiinţifice ale Universităţii Agrare de Stat din Moldova. Economie. Chişinău: UASM, 2010, vol. 25(2), pp. 164-167, c.a. 0,3. ISBN 978-9975-64-193-7.
  9. Creciun, Ala. Problemele finanţării învăţământului superior în situaţii de criză. Studia Universitatis. Seria Ştiinţe Exacte şi Economice. Chişinău: USM, 2010, nr. 7, pp. 146-150, c.a. 0,55. ISSN 1857-2073, categoria C.
  10. Creciun, Ala. Particularităţi de esenţă ale investiţiei în educaţie şi formare profesională. Economie şi sociologie. 2011, nr. 3, pp. 141-144, c.a. 0,61. ISSN 1857-4130. Disponibil; http://reviste.asm.md/files/revista%20ES%203-2011.pdf, categoria B.
  11. Creciun, Ala. Modele de finanţare a învăţământului universitar în unele ţări europene = Patterns of funding university education in some European countries. Economica. 2011, nr. 3, pp. 91-97, c.a. 0,51. ISSN 1810-9136, categoria B.
  12. Creciun, Ala. Metode de determinare a eficienţei cheltuielilor în învăţământul universitar. în: Studii economice. Chişinău: ULIM, 2012, an. 6, nr. 3-4, pp. 354-359, c.a. 0,56. ISSN 1857- 226X, categoria C.
  13. Creciun, Ala. Universities financing policy issues. Ecoforum. 2013, vol. 2, nr. 1, pp. 31- 33.c.a. 0,40. ISSN 2344-2174.
    Disponibil: http://www.ecoforuniiournal.ro/index.php/eco/article/view/39/25
  14. Creciun, Ala. Instrumente de management financiar în instituțiile de învățământ superior. În: Potențialul de dezvoltare al pieței financiare nebancare și perspectivele dezvoltării acesteia = The financing potential for the non-banking financial market and its development prospects: conf. şt. int., 27-28 noiem. 2015. Chişinău, 2015, pp. 268-272, c.a. 0,41. ISBN 978-9975-3018-4-8.
  15. Creciun, Ala. Mecanismul financiar – element al sistemului de gestiune financiară în cadrul instituțiilor superioare de învățământ. În: Conferința științifică internațională consacrată celei de-a XXV-a aniversări a ASEM „25 de ani de reformă economică în RM: prin inovare și competitivitate spre progres economic”, 23-24 septembrie, 2016, vol. V, Chișinău, p. 147-150, ISBN 978-9975-75-839-0.
Rezumatul tezei
  1. Problema științifică importantă în domeniul respectiv constă în dezvoltarea și adaptarea mecanismului financiar al sistemului de ocrotire a sănătății care a permis evidențierea instrumentelor financiare de acumulare a resurselor financiare suplimentare în vederea perfecționării finanțării sistemului de ocrotire a sănătății în Republica Moldova.

Conţinutul de bază al tezei. Capitolul 1 „Abordări teoretice privind procesul de gestiune financiară în instituțiile de învățământ superior” sunt cercetate cu abordările teoretice asupra sistemului de gestiune financiară. În acest context s-a determinat locul și rolul gestiunii financiare în cadrul instituțiilor de învățământ superior. S-au analizat abordările conceptuale ale managementului financiar universitar și unele aspecte aferente mecanismelor financiare drept un element activ al sistemului de gestiune în cadrul instituțiilor de învățământ superior. La fel este abordat conceptul de universitate antreprenorială și experiența internațională în domeniul gestiunii instituțiilor de învățământ superior.

Capitolul 2 „Analiza specificului sistemului de gestiune financiară a instituțiilor de învățământ superior” s-a realizat estimarea procesului de gestionare financiară a universităților în Republica Moldova în vederea elucidării efectelor implementării autonomiei financiare în scopul reflectării situației actuale privind politica de finanțare a instituțiilor de învățământ superior și evidențierii problemelor de finanțare cu care se confruntă universitățile din Republica Moldova. De asemenea, sunt cercetate metodele de determinare a eficienței cheltuielilor în învățământul universitar și elaborat indicatorul de eficiență „punct-break chiar” în vederea optimizării surselor financiare și utilizării eficiente a acestora.

În capitolul 3 „Direcții de dezvoltare a sistemului de gestiune financiară a instituțiilor de învățământ superior” sunt elucidate principalele tendințe de perfecționare a sistemului de finanțare a instituțiilor de învățământ superior din țările europene pentru racordarea universităților autohtone la noile condiții de activitate după reformarea sistemului național de educație prin implementarea autonomiei financiare. La fel, este reflectată posibilitatea atragerii surselor suplimentare de finanțare a instituțiilor de învățământ superior din Republica Moldova.

  1.    Principalele rezultate obţinute constau în:
  • cercetarea și dezvoltarea conținutului noțiunilor ,,gestiunea financiară în cadrul instituțiilor de învățământ superior ”, precum și a „mecanismului financiar în cadrul instituțiilor de învățământ superior”;
  • examinarea din punct de vedere metodologic și evidențierea particularităților specifice ale elementelor procesului de gestiune financiară în cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • cercetarea conceptului de universitate antreprenorială reieșind din experiența internațională în gestiunea financiară a instituțiilor de învățământ superior;
  • analiza experienţei europene cu privire la gestionarea activităţii financiare a instituțiilor de învățământ superior;
  • estimarea sistemului de gestionare financiară a universităților în Republica Moldova;
  • analiza stării surselor de asigurare financiară a instituțiilor de învățământ superior în scopul de a determina perspectivele de dezvoltare a acestora;
  • evaluarea metodelor de determinare a eficienţei cheltuielilor în învăţământul superior;
  • elaborarea recomandărilor privind aplicarea instrumentelor eficiente ale gestiunii financiare în baza utilizării principiilor autonomiei financiare.

Implementarea rezultatelor ştiinţifice este confirmată prin certificate de implementare emise de Ministerului Finanțelor, Ministerului Educației, Academiei de Studii Economice, Institutului Național de Cercetări Economice din Republica Moldova.