Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Borcoman Raisa Gherasim
Date personale:
Numele BORCOMAN
Prenumele Raisa Gherasim
Ziua, luna şi anul naşterii 30 martie 1955
Locul naşterii s. Colicăuți, r-nul Briceni
Telefon: 402-737; 402-738
Fax: 22 19 68
E-Mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Formare profesională
1970 – 1974 Școala Pedagogică din Lipcani
1975 – 1980 Universitatea de Stat din Moldova
1997 – 2000 ASEM, competitor , specialitatea 08.00.05 Economie și management în ramură și domeniu de activitate. Domeniu de cercetare : Comunicarea de afaceri în sistemul socioeconomic actual
1988 Obţinerea titlului de conferenţiar universitar, în baza hotărârii Comisiei Superioare de Atestare a Republicii Moldova;
2000 Obţinerea titlului de doctor în ştiinţe economice. Titlul tezei: „Problematica comunicării de afaceri în sistemul socioeconomic actual”;
2000; 2003 Stagieri. ASE, Bucureşti, România; Universitatea „A.I. Cuza”, Iaşi.
Experiență profesională
  • Coordonatorul practicii de producţie şi pedagogice. USM, Departamentul  de practică pedagogică şi de producţie, 1981–1988;
  • Lector universitar la Catedra de Limbă Română, 1988 – 1991;
  • Lector universitar la Catedra Limbi Moderne şi Corespondenţă Economică, ASEM, 1991- 1992;
  • Lector superior universitar. Catedra „Limbi Moderne şi Corespondenţă Economică”, 1993- 1994. Domeniul  de predare şi de cercetare:  Corespondenţă economică, Limbaj economic, Comunicarea in sistemul socioeconomic actual;
  • Din octombrie, 1994 – 2001 - Şef catedră „Corespondenţă şi Limbaje Economice”, conferenţiar universitar interimar;
  • 2001 – 2010 – şef catedră „Instruire Economică şi Comunicare de Afaceri”, conferenţiar universitar;
  • 2010 – prezent – şef catedră „Comunicare Economică şi Didactică”:
Cursuri susținute
  • Corespondenţă economică şi juridică;
  • Comunicare de afaceri;
  • Arta persuasiunii şi a influenţării;
  • Comunicare interculturală şi internaţională;
  • Didactica specialităţii/Metodica predării disciplinelor economice.
Publicații
A. Manuale, note de cur, suporturi didactice
  1. Corespondenţă economică,( Note de curs)- Ed. ASEM, Chişinău, 1995, (117 p.); 
  2.  Acte şi  scrisori de afaceri. A.S.E.M., Chişinău, 1995, 35 p.;
  3. Să scriem o expunere. Indicaţii metodice . A.S.E.M., Chişinău, 1996, 94 p
  4. Culegere de texte şi exerciţii la limba română.  A.S.E.M., Chişinău, 1996, 108 p.
  5. Corespondenţă şi uzanţe de protocol.(Manual) – Ed. ASEM, Chişinău,  2003, (393 p.)
  6. Comunicare de afaceri: Indicaţii metodice. Teste. Exerciţii şi situaţii de caz. A.S.E.M., Chişinău, 2003
  7. Corespondenţă economică. Limbaj economic - Probleme-Exerciţii şi situaţii de caz- Teste. Ed. ASEM, Chuşinău, 2005,( 113 p.);
  8. Corespondenţă economică şi juridică. (Manual). Ed. ASEM, Chişinău, 2007, (425 p.);
  9. Corespondenţă economică şi juridică. (Manual, ediţie revăzută şi completată). Ed. ASEM, Chişinău, 2011, (502 p.);
B. Studii publicate:
  1. Comunicarea persuasivă cu impact în activitatea managerială şi de afaceri din Republica Moldova. (Monografie). Editura ASEM, Chişinău, 2010, 347 p.;
  2. Oportunitatea implementării tehnologiilor de comunicare în activitatea managerială din Republica Moldova. (Monografie). Editura ASEM, 2011, 246 p.
  3. Norme lingvistice în corespondenţa economică. // Culeg. “Aspectele social-economice ale perioadei de tranziţie la economia de piaţă în R. Moldova”,  A.S.E.M., Chişinău, 1993, p.127-128;
  4. Grija pentru  proprietatea termenilor - condiţie elementară a exprimării corecte. // Rev. “Economica”, nr. 4 (13), A.S.E.M., Chişinău, 1996, p. 104-107;
  5. Proprietatea termenilor. // Rev. “Economica”, nr. 1 (18), A.S.E.M., Chişinău, 1998 p. 121-123;
  6. Impactul comunicării verbale asupra eficienţei negocierilor. //Simpozionul ştiinţific:  „Reformele economice în R. Moldova şi România: Realizări, tendinţe, probleme”, 24-25 septembrie, 1998, V. I, A.S.E.M., Chişinău, 1998,  p.  460-462;
  7. Inteligenţa limbajului – factor persuasiv al chestionarului de anchetă // Conferinţa ştiinţifico- didactică: „Terminologie şi limbaje economice”,  17 ianuarie 1999, A.S.E.M., Chişinău, 1999, p. 42-48;
  8. Comunicarea verbală – formă indispensabilă în realizarea eficientă a negocierii // Rev. “Economica”, nr. 5 (22), A.S.E.M., Chişinău, 1998, p. 131 – 137;
  9. Necesitatea unui nou concept de comunicare managerială //Rev. “Economie şi finanţe”, nr. 1 (32), Sibiu, Chişinău,  2000, p. 43-49;
  10. Tactici fundamentale de comunicare. // În culeg. “Mult e dulce şi frumoasă”, URU, Cahul, 1999;
  11. Aspecte metodologice ale implementării tehnicilor de comunicare în activitatea managerială // Materialele conferinţei ştiinţifico-didactice dedicate anului Eminescu: „Arta comunicării – necesitate stringentă în societatea contemporană”, 18 februarie 2000, A.S.E.M., Chişinău, p. 62-69; 
  12. Motivaţia – tehnică elementară în comunicarea managerială //Simpozionul ştiinţific  internaţional. “Strategii şi modalităţi  de  intensificare a  colaborării dintre Moldova şi România în condiţiile extinderii Uniunii Europene spre est”. 28-29 septembrie 2000, V. II,  A.S.E.M., Chişinău, 2000, p. 120-123;
  13. Aspecte ale didacticii moderne în instruirea cadrelor de profil economic //Culegerea “Omagiu profesorului universitar Vitalie Marin” , USM, Chişinău, 2000, p. 59-62;
  14. Pesimismul Eminescian //Rev. Economie şi finanţe, Nr. 3, A.S.E.M., Chişinău, 2001,  p. 76-78;
  15.  Tendinţe actuale ale evoluţiei limbajului terminologic de afaceri //Economie şi finanţe, nr.5, A.S.E.M., Chişinău, 2001, p.101-105;
  16. Probleme actuale privind formarea limbajului de afaceri în mediul bilingv din Republica Moldova //Colocviul Internaţional de Ştiinţe ale Limbajului. Suceava, 19-21 octombrie, 2001,Ed. ASUS, p.24-25;
  17. Erori de formulare – erori de fond. // Rev. Economica, nr.4, A.S.E.M., Chişinău, 2000, p.18-20;
  18. Principiile instruirii prin acţiune – condiţie oportună a activităţii didactice //Materialele Conferinţei didactico-ştiinţifice: „Aspecte ale Didacticii moderne în instruirea cadrelor de profil economic” (21 martie 2001), A.S.E.M.,  Chişinău, p. 150-153;
  19. Limbajul standard – factor indispensabil de mobilitate şi adaptabilitate a vorbitorilor nativi în mediul social actual //Limba română - mijloc de integrare socială în Republica Moldova, Ed. ARC, Chişinău, 2004, p. 49-55;
  20. Persuasiunea – dimensiune esenţială a comunicării manageriale. Analele A.S.E. din Moldova A.S.E.M., Chişinău, 2005;
  21. Cultura limbajului economic. Culegerea „Omagiu profesorului şi omului de ştiinţă A. Ciobanu la 70 de ani”. CEP USM, Chişinău, 2004, p. 304-306;
  22. Testul docimologic – instrument al educaţiei economice //Materialele conferinţei metodico-ştiinţifice: „Învăţământul universitar din Republica Moldova: dezvoltare şi tendinţe de formare în context european”, 19 aprilie 2006. A.S.E.M., Chişinău, 2006, p. 59-66;
  23.  Învăţământul din Republica Moldova se dezvoltă în conformitate cu tendinţele europene ... //Materialele conferinţei metodico-ştiinţifice: „Învăţământul universitar din Republica Moldova: dezvoltare şi tendinţe de formare în context european”, 19 aprilie 2006. A.S.E.M., Chişinău, 2006, p. 6-7;
  24.  Deschidem nu cartea, ci sufletul poetului Gh. Reabţov Profesorul şi poetul Gh. Reabţov la 60 de ani. ASEM, Chişinău, 2006, p. 13-15;
  25. Tehnici de manipulare relaţională //Analele A.S.E.M., V, Ed. A.S.E.M., 2007, p. 51-56;
  26. Metodologia elaborării şi evaluării testului docimologic de tip economic //Conferinţa Ştiinţifică Internaţională „Creşterea competitivităţii şi dezvoltarea economiei bazate pe cunoaştere” (28-29 septembrie 2007), Vol. I, A.S.E.M., Chişinău, 2008, p. 348-353.
  27.  Rolul antecedentului şi al consecinţei în schimbarea comportamentului. În: Economica. Chişinău, 2011, nr.2 (76), p.90-100, 0,4 c.a.