Dacă studii economice - atunci la ASEM
VINO la ASEM, FII STUDENTUL NOSTRU!

Erasmus+ Programme 2014-2020
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici
Consolidarea capacităților în învățământul superior
Proiect nr. 585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP
Titlu: SMART – Fostering university-enterprise cooperation in and entrepreneurship of students via SMART Caffes
Durată: 15/10/2017 – 14/10/2020

DESPRE SMART

Obiectivul general al proiectului SMART este de crește potențialul de angajare a absolvenților și de a spori inovativitatea companiilor prin promovarea antreprenoriatului printre studenți, crearea start-up-urilor și abordare inovativa în colaborarea dintre universități și antreprenori.

SMART Caffe sunt concepute ca centre deschise care îi întâmpină pe student și absolvenții recenți care au idei de afaceri sau potențial creativ, dar cărora le lipsește abilitățile și resursele necesare pentru a realiza.

Mediul de bază va oferi suport complet hardware și software, instruire, mentori și rețele pentru creșterea ideilor studențești. De asemenea, va îmbunătăți experiența educațională a elevilor în general și îi va pregăti pentru un rol activ pe piața forței de muncă.

PARTENERI
  • Alexander Technological Educational Institute of Thessaloniki (Grecia)
  • Katholiekehogeschool VIVES Zuid, (Belgia)
  • University of Paderborn (Germania),
  • Fundacion Universitaria San Antonio (Spania),
  • Varna University of Management (Bulgaria),
  • Universitatea Agrara de Stat (Moldova),
  • Universitatea de Stat ”Alecu Russo” din Bălți (Moldova),
  • Academia de Studii Economice din Moldova (Moldova),
  • ONG IMPULS (Moldova),
  • Minsk Innovation University (Belarus),
  • Belarusian Trade and Economics University of Consumer Cooperatives (Belarus),
  • Belarusian Innovative Foundation (Belarus),
  • Yerevan Brusov State University of Languages and Social Sciences (Armenia),
  • Gavar State University (Armenia),
  • YYouth Cooperation Center of Dilijan (Armenia)
ECHIPA SMART - ASEM

Coordonator instituțional – dr. Olesea SÎRBU, Prorector pentru relații international, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., +373 22 402 834;

Coordonator academic – conf. univ., Tatiana BUCOS, Director Centrul de Marketing, Parteneriate si Cariera al ASEM, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;

Asistent de proiect – Sabina MISTREAN, Șef secție ”Relații cu Publicul” Centrul de Studii În Integrare Europeană /ASEM, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., +373 22 402 834.

EVENIMENITE ȘI NOUTĂȚI
Prima ședință de lucru
Erasmus+ Programme 2014-2020
KA2 – Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici
Consolidarea capacităților în învățământul superior
Proiect nr. 585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP
Titlu: SMART – Fostering university-enterprise cooperation in and entrepreneurship of students via SMART Caffes
Durată: 15/10/2017 – 14/10/2020

Alexander Technological Educational Institute of Thessaloniki în calitate de coordonator de proiect, in parteneriat cu Katholiekehogeschool VIVES Zuid, (Belgia), University of Paderborn (Germania), Fundacion Universitaria San Antonio (Spania), Varna University of Management (Bulgaria), Universitatea Agrara de Stat (Moldova), Universitatea de Stat ”Alecu Russo” din Bălți (Moldova), Academia de Studii Economice din Moldova (Moldova), ONG IMPULS (Moldova), Minsk Innovation University (Belarus), Belarusian Trade and Economics University of Consumer Cooperatives (Belarus), Belarusian Innovative Foundation (Belarus), Yerevan Brusov State University of Languages and Social Sciences (Armenia), Gavar State University (Armenia), YYouth Cooperation Center of Dilijan (Armenia) au demarat începând cu luna noiembrie2017, pe o perioadă de 3 ani, proiectul SMART – Fostering university-enterprise cooperation in and entrepreneurship of students via SMART Caffes, cofinanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+ KA2 – Capacity Building in the Field of Higher Education.

În perioada 12-16 februarie 2018, membrii echipei de proiect Erasmus+ “SMART – Fostering university-enterprise cooperări în and entrepreneurship of studenta via SMART Caffes”, Olesea Sîrbu, Protector pentru Relații Internaționale, ASEM și Sabina Mistrean, Șef secție „ Relații cu Publicul" CSEI/ASEM, au participat la evenimentul de lansare a proiectului, care a avut loc la Alexander Technological Educațional Institute of Thessaloniki. În cadrul întâlnirilor au participat membrii celor 15 instituții partenere a proiectului.

Subiectele discutate au fost:
  • Implimentarea și mamagementul proiectului;
  • Diseminarea corectă a rezultatelor proiectului;
  • Aspectele financiare;
  • Sarcinile și obligațiile fiecărui partener;
  • Mijloace de comunicare între parteneri.

Obiectivul general al proiectului SMART este de crește potențialul de angajare a absolvenților și de a spori inovativitatea companiilor prin promovarea antreprenoriatului printre studenți, crearea start-up-urilor și abordare inovativa în colaborarea dintre universități și antreprenori.

În cadrul ASEM a fost creat un grup de lucru care va contribui la implementarea cu succes a proiectului, pentru a realiza obiectivele acestuia: Coordonator instituțional – dr. Olesea SÎRBU, Prorector pentru relații internaționale; Coordonator academic – conf. univ., Tatiana BUCOS, Director Centrul de Marketing, Parteneriate si Cariera al ASEM; Asistent de proiect – Sabina MISTREAN, Șef secție ”Relații cu Publicul” Centrul de Studii În Integrare Europeană /ASEM; Experți -  conf. univ., dr. Oxana BARBĂNEAGRĂ, Specialist Recrutare, Centrul de Marketing, Parteneriate si Cariera al ASEM; Grigore FORTUNĂ, Specialist Design Grafic, Centrul de Marketing, Parteneriate si Cariera al ASEM.

Pentru informații suplimentare privind derularea proiectului vă rugăm să contactați echipa proiectului la adresa de email:
Coordonator instituțional – dr. Olesea SÎRBU, Prorector pentru relații international, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., +373 22 402 834;
Coordonator academic – conf. univ., Tatiana BUCOS, Director Centrul de Marketing, Parteneriate si Cariera al ASEM, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;
Asistent de proiect – Sabina MISTREAN, Șef secție ”Relații cu Publicul” Centrul de Studii În Integrare Europeană /ASEM, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., +373 22 402 834.

Vizita de studiu în Varna, Bulgaria (09 - 1 Iulie 2018)
Vizita de studiu la Universitatea de Management din Varna in cadrul proiectului SMART - "Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART CAFFES"

In perioada 09-13 iulie, a avut loc vizita de studiu la Universitatea de Management din Varna in cadrul proiectului SMART. Academia de studii Economice din Moldova a fost reprezentată de către dr. Olesea SIRBU, Prorector pentru Relații Internationale și Proiecte Europene, dr. Tatiana BUCOS, Director Centrul de Marketing, Parteneriate și Cariera, Sabina MISTREAN, asistenta de proiect. Temele abordate la ședințele de lucru au fost despre rezultatele obținute în prima perioadă a proiectului, chestiuni financiare, planul de activitate pentru perioada următoare. Totodată, Universitatea de Management din Varna a împărtășit cu participanții experiența sa în domeniul metodologiei de organizare a SMART CAFFES și cooperării dintre universitate, studenți și mediul de afaceri.

Vizita de studiu în Paderborn, Germania ( mai 2018)
Vizita de studiu la Universitatea din Paderborn, Germania, în cadrul proiectului SMART - "Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART CAFFES"

În perioada 13-18 mai 2018, a avut loc vizita de studiu la Universitatea din Paderborn, Germania în cadrul proiectului SMART. Academia de studii Economice din Moldova a fost reprezentată de către dr. Tatiana BUCOS, Director Centrul de Marketing, Parteneriate și Cariera, Grigore FORTUNĂ, asistent de proiect. În cadru vizitei de studiu participanții au vizitat mai multe incubatoare de afaceri precum Garage 33, de la care au preluat experință.   Totodată, Universitatea din Paderborn a împărtășit cu participanții experiența sa în domeniul metodologiei de organizare a incubatoarelor. S-au discutat și posibile modele de incubatoare de afaceri, care ar fi potrivite pentru Moldova, Belarus și Armenia.

Vizita de Studiu în Murcia, Spania (13-5 Noiembrie 2018)

În perioada 13-15 noiembrie 2018 în cadrul Universității Catolice San Antonio din Mursia, Spania (UCAM - Universidad Católica San Antonio de Murcia https://www.ucam.edu/) a avut loc reuniunea de lucru a comitetului director al proiectului SMART –585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP ”Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes” din cadrul Programului Erasmus+ K2, Capacity Building in Higher Education.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată la eveniment de către dr. Olesea SIRBU, Prorector pentru Relaţii Internaţionale și Proiecte Europene, coordonator instituțional al proiectului SMART și Sabina MISTREAN, metodist coordonator, Serviciul Relații Internaționale, membră a echipei ASEM de implementare a proiectului.

În cadrul reuniunii consorțiului SMART s-au prezentat rapoarte referitor la sarcinile realizate în ultimele 6 luni de derulare a proiectului și s-au specificat sarcinile pentru următoarea jumate de an, s-au punctat finalitățile, s-au proiectat vizitele de studiu.

Instruiri in cadrul proiectului SMART 23-26 Aprilie 2019

În perioada 23-26 aprilie 2019 Academia de Studii Economice a Moldovei a găzduit o nouă sesiune de training realizată în cadrul proiectului SMARTFostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes, nr. de referință585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP, din cadrul Programului Erasmus+KA2, Capacity Building in Higher Education.

Training-ul a fost condus de către Andrés ABAD, manager de proiecte internaționale, Oficiul de proiecte internaționale (OPRI), Universitatea Catolică San Antonio din Murcia, Spania (UCAM).

În cadrul sesiunilor de instruire au fost abordate mai multe subiecte, inclusiv:

  • Scurtă prezentare a proiectului SMART;
  • Oportunități ale UE: programe, fonduri, inițiative și resurse disponibile;
  • Schemele de finanțare oferite de UE;
  • Solicitări în derulare pentru potențialii beneficiari: cum se aplică la fondurile UE pentru IÎS?
  • Resurse online.
  • De la nivelul UE la cel local;
  • Resurse locale: vizite pe teren în țara gazdă – Delegația UE;
  • Scrierea (individual sau în grup) a propunerii de proiect etc.

Metodologia aplicată pe parcursul cursurilor a constituit o alternanță între:

  • analiza așteptărilor;
  • exerciții de cunoaștere a formatorului/expertului.
  • exerciții de intercunoașterea grupului.
  • prezentări orale, inclusiv PowerPoint;
  • ateliere și sesiuni de grup;
  • misiuni de grup;
  • misiuni individuale;
  • experimente;
  • autoevaluarea rezultatelor învățării;
  • evaluarea zilei;
  • rezumatul chestionarelor.
Vizită la Delegația UE în Republica Moldova 26 Aprilie 2019

În data de 26 aprilie 2019 echipa din Moldova, parte a consorțiului de implementare a proiectului SMART-Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes, nr. de referință–585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP, din cadrul programului Erasmus+KA2, CBHE, a realizat o vizită la Delegația UE în Republica Moldova.

Reprezentanții Academiei de Studii Economice a Moldovei, Universității Agrare de Stat din Moldova, Universității de Stat ,,Alecu Russo” din Bălți, au fost însoțiți de doamna Claudia MELINTE, directorul Oficiului Național Erasmus+ din RM și domnul Andrés ABAD, manager de proiecte internaționale, Oficiul de proiecte internaționale (OPRI), prorectoratul pentru cercetare, Universitatea Catolică San Antonio din Murcia, Spania (UCAM).

Delegația UE în Republica Moldova a fost reprezentată la întrevedere de către domnul Fabien SCHAEFFER, responsabil de managementul proiectelor finanțate de UE. În cadrul întrevederii a fost prezentat progresul proiectului SMART, s-a discutat modul în care pot fi consolidate acțiunile de asigurare a sustenabilității proiectului, s-au elucidat activitățile realizate, modul de conlucrare în cadrul consorțiului etc. Reprezentanții universităților au menționat că Acordul de Asociere, posibilitatea de a călători fără vize în statele UE și nivelul foarte înalt de asistență oferită de Uniunea Europeană, facilitează procesul de reforme în IÎS din Republica Moldova. Obiectivul principal al reformelor este dezvoltarea și îmbunătățirea situației populației din Republica Moldova, care este beneficiarul final și principal al asistenței UE.

Erasmus+ Alumni Crossroads 23 mai 2019

Oficiul Național Erasmus+ în Moldova a organizat joi, 23 mai 2019, prima ediție a evenimentului Erasmus+ Alumni Crossroads, dedicat beneficiarilor Erasmus+.
Evenimentul a reunit personalul academic și studenți participanți în proiecte Erasmus+ în cadrul a trei reuniuni: o ședință de tip cluster cu coordonatorii și membrii echipelor de proiecte Erasmus+ (Consolidarea Capacităților în Învățământul Superior, Mobilitate Internațională de Credite și Jean Monet) privind implementarea Programului Erasmus+ după 2020, reuniunea profesorilor universitari participanți în proiectele de mobilitate academică și reuniunea studenților beneficiari ai proiectelor de mobilitate academică.

La eveniment au participat mai mulți reprezentanți ai personalului academic și administrativ din ASEM, Sabina MISTREAN, Elena CARPOV – Oficiul Relații Internaționale, Rodica CRUDU – Decan Facltatea Relații Economice Internaționale.

Participanții au împărtășit experiențele de participare în mobilități și proiecte Erasmus+. Evenimentul a prevăzut, de asemenea, o expoziție a proiectelor Erasmus+ de Consolidare a Capacităților în Învățământul Superior și Jean Monnet, implementate în Republica Moldova.

Instruirea în modulului 2 de către echipa VUM 27-30 MAI 2019

În perioada 27-30 mai 2019 Universitatea de Management din Varna (Bulgaria) a găzduit o nouă sesiune de training realizată în cadrul proiectului SMARTFostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes, nr. de referință585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP, din cadrul Programului Erasmus+KA2, Capacity Building in Higher Education.

Membrii Consorțiului SMART s-au familiarizat cu particularitățle proiectului BEEHIVE: Consolidarea ecosistemelor antreprenoriale pentru a spori valoarea adăugată a învățământului superior pentru o mai bună angajare pe termen lung, au abordat mai multe subiecte din Modulul 2, menite să asigure buna desfășurare a proiectului:

  • Comunicarea și managementul conflictelor;
  • Planificarea și managementul timpului;
  • Soluții creative pentru problemele de business;
  • Managementul riscurilor.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată de către Tatiana BUCOS, Grigore FORTUNĂ și Oxana BARBĂNEAGRĂ, echipa Centrului de Marketing, Parteneriate și Carieră ASEM.

Reuniunea a patra a consorțiului proiectului SMART 24-27 iunie 2019

În perioada c în cadrul Universității de Stat de Limbi și Științe Sociale (Brusov YSULS) din Erevan, Armenia, a avut loc cea de-a patra reuniune a comitetului director al proiectului SMART –585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes din cadrul Programului Erasmus+ K2, Capacity Building in Higher Education.

În cadrul reuniunii consorțiului SMART s-au prezentat rapoarte referitor la activitățile realizate în ultimele 6 luni și s-au specificat sarcinile pentru următoarea jumate de an de derulare a proiectului, s-au punctat finalitățile, s-au proiectat vizitele de studiu. Membrii Consorțiului SMART au abordat mai multe subiecte, menite să asigure buna desfășurare a proiectului:

  • progresul proiectului SMART;
  • analiza rezultatelor implemetării pachetelor de lucru 1 și 2;
  • prezentarea proceselor de achiziții și configurare a echipamentului de către universitățile IÎS din țările partenere;
  • discuții în baza PL 7-management, cu subiecte axate pe raportul de implementare tehnică la mijlocul perioadei
  • stabilirea cafelelor SMART: dezvoltarea segmentului virtual de cafenele SMART;
  • rezultatele sesiunilor de instruire și materialele de instruire pentru IÎS din țările partenere;
  • sumarul rezultatelor PL 3 – SMART Caffes: cursuri de formare în Moldova, Armenia și Belarus;
  • activități de diseminare realizate de partenerii consorțiului proiectului SMART și actualizarea site-ului proiectului;
  • discutarea și aprobarea cronologiei evenimentelor proiectului SMART pentru următoarele 6 luni de proiect;
  • analiza detaliată a modelului cafenelelor SMART;
  • generarea ideilor pentru activități de asigurare a sustenabilității proiectului;
  • discutarea perioadei următoarei ședințe de management a proiectului;
  • prezentarea bugetului proiectului SMART etc.

S-au realizat vizite la Universitatea de Stat din Gavar și ONG de cooperare a a tinerilor din Dilijan – parteneri ai proiectului. În procesul vizitei s-au abordat activitățile de exploatare prevăzute în PL5 și cele de control al calității prevăzute în PL6.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată de către doamna Olesea SIRBU - Prorector pentru Relații Internaționale și Proiecte Europene și Sabina MISTREAN – Asistenta proiectului SMART.

Al treilea modul de instruire în cadrul proiectului SMART 23-26 septembrie 2019

Universitatea Agrară de Stat din Moldova a găzduit în perioada 23-26 septembrie 2019 training-ul focalizat pe conținutul modulului III, planificat în proiectul 585620-EPP-1-2017-1- EL-EPPKA2-CBHE-JP Fostering university-enterprise cooperation and entrepreneurship of students via SMART Caffes/SMART din cadrul programului european ERASMUS + , având în calitate de facilitatori experți de la International Hellenic University, Grecia.

Membrii universităților din Republica Moldova, implicați în implementarea proiectului SMART, au abordat mai multe subiecte, menite să asigure transferul de cunoștințe și bune practici pentru buna desfășurare a proiectului:

  • Validarea nevoilor prin cercetarea clienților: adaptări pentru start-upuri;
  • Explorarea modelelor de afaceri;
  • Studiu de caz: inovarea prin modele de afaceri (DuoLingo, Cirque de Soleil, Shave Club);
  • Modelul Business Canvas (reg.). Un instrument excelent și motivul pentru care al tău business este greșit.
  • Modele de afaceri pentru întreprinderi sociale;
  • Studiu de caz: 3 modele SE inovatoare (Uniform, Project Garden, Boroume);
  • Noțiuni de bază ale finanțelor pentru inițiativele inițiale;
  • Îmbunătățirea numerelor pentru vânzări;
  • Resurse umane, flux de numerar și nevoi de investiții;
  • Bazele investițiilor: structurarea unuei „cereri/solicitări”;
  • Crearea de cazuri pentru investiții;
  • Marketing și branding;
  • Bazele marketingului și branding-ului – cum cunoaștem publicul și clienții;
  • Noțiuni de bază ale Go2Market: de la testarea alfa până la post-lansare;
  • Bazele concurenței;
  • Înțelegerea produsului în condițiile existente pe piață;
  • Noțiuni de bază ale concurenței;
  • Probleme juridice și corporative pentru echipele din stadiul incipient;
  • Mărci comerciale, proprietate intelectuală, brevete, resurse;
  • Legal versus corporativ: cum să formăm o companie ce este adecvat proiectului SMART);
  • Acorduri de fondatori și acționari, structuri ale acționarilor;
  • Studii de caz: succes și eșec cauzate de gestionare etc.